Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, október 04, 2005

Repülős hírek, #28

Nos, egy kis ezmegaz, innen-onnan:

Október 9-én repül utoljára a Fuji T-1B oktatórepülőgép japán színekben. Az eseményt egy kisebb légiparádé teszi emlékezetessé a Komaki Légitámaszponton, melyen az ünnepelte kívül U-125A, UH-60J, C-130H típusok megreptetésével prezentálnak.

Az Amerikai Légierő búcsút mondott utolsó C-141B Starliftereinek – mely az elő sugárhajtású nehéz szállítórepülőgép-típusa volt.
Az utolsó repülést Rammsteinből teljesíti a típus: pénteken az utolsó sebesültszállító járat szállt fel, míg szombaton a műszakiak C-141-esekkel kapcsolatos földi kiszolgálóeszközeit szállítja haza a tényleg utolsó repülés során egy Starlifter. A gépek ezután a Davis-Motham Légitámaszpontra kerülnek, ahol a sivatagban jobb időkre várva tárolják le azokat.
A sokat látott típus 1965-ben állt hadrendbe a Légierőnél. A típus Kennedy elnök egyik legfontosabb programjának számított: egy teljesen sugárhajtású, katonai szállító repülőgépet rendelt meg hivatalba lépése után.
1965 óta minden konfliktusban részt vett a típus. Vietnamban légimentőként vált ismertté, hiszen a 12 teherkonténer helyett 103 fő sebesültet vehet hordágyastul a fedélzetére. A háború végén, a „Hanoi Taxi” becenevet jelentő bevetések során több mint 500 kiszabadult hadifoglyot szállítottak velük vissza az Államokba.
Jelenleg már csak a Tartalékos Légierő repüli a típust, de ezek a gépek is 2006. végéig átadják helyüket a C-17 Gobemaster III-asoknak.
Szeptember 30-án 35 sérültet emeltek be Rammsteinben a tehertérbe, majd az utolsó Medevac Starlifter két tűzoltóautó vízágyújával felrajzolt kapu alatt méltóságteljesen átgurulva felszállt az Egyesült Államok felé.
A gép egyébként a 445. repülőezred állományába tartozott, mely utolsó alakulatként az eredeti 18 gépes flottából már csak 8 géppel rendelkezett. A maradék Starlifterek leadása után az ezredet C-5 Galaxy óriás szállító repülőgépekre fegyverzik át, melyből az első példány október első hetében érkezik meg.
Mivel a sebesültszállítás a C-141-esek specialitása, a sérültek több mint 70 százalékát ez a típus vitte haza Afganisztánból és Irakból. A sebesülteket ezentúl az ezred szakápolói más egységek C-130 Herculeseinek fedélzetein kísérik haza.

Egy lengyel eredetű Iskra iskolagépet adományozott az Indiai Légierő a St. George's College-nek, elismerve az innen 150 év alatt a fegyveres erőkhöz kerültek erőfeszítéseit és hősiességét. Többek között szintén itt tanult az Indiai Légierő két volt parancsnoka, Roy Choudhary és La Fontaine tábornokok.
A W-1778 oldaljelzésű sugárhajtású gyakorlórepülőgép 1974-ben érkezett Lengyelországból, majd 29 évnyi szolgálat után nyugdíjazták.

Indiai hírek szerint az IAF vadászbombázó-tenderén érdekelt felek bármelyik nap megkaphatják a felkérést ajánlataik megtételére. A 126 repülőgépről szóló projekt értéke 5 milliárd dollár. Az óriási üzlet a franciák (Dassault Mirage 2000), az oroszok (MiG-29M2), a svédek (BAE-SAAB JAS-39 Gripen) és természetesen az amerikaiak (Lockheed Martin F-16 és Boeing F/A-18) fantáziáját is megmozgatta.
Az IAF eredetileg a logisztikai és kiképzési háttér miatt a francia Mirage 2000-est látná szívesen, hiszen már így is három századnyit üzemeltet. A logisztikai nehézségekről talán csak annyit, hogy jelenleg 26 féle típusú repülőgépet üzemeltet az IAF. A kormányzat azonban a nyílt verseny melett döntött.
Az Egyesült Államok természetesen agresszívan nyomul: hajlandó lenne a repülőgépeket a hagyományos beszerzési eljáráshoz képest gyorsítottan, a két kormányzat között kötött szerződés keretein belül eladni Indiának.

Pakisztán sem maradhat le: 77 darab F-16C Fighting Falcont vásárolhat meg az Egyesült Államoktól. A gépek nem amerikai gyártásúak, hanem egy harmadik államtól származnak, de az Államokban újítják fel őket. Arról nincsenek információk, hogy használt vagy új repülőgépekről van szó //Belga, dán, norvég vagy holland gépekre lehet tippelni... Esetleg török?//. Az indiai források szerint az AIM-120C AMRAAM közepes hatótávolságú légiharc-rakéták alkalmazására képes Falconok mellett 20 darab AH-1 Cobra harci helikoptert is kap az ország.
India tavaly kapott engedélyt arra az amerikai Kongresszustól, hogy 24 darab Falcont vásároljon meg, egyenként 40 millió dolláros áron.
A washingtoni pakisztáni nagykövet, Jehangir Karamat kijelentései szerint a két, decemberben érkező F-16-ost 2006-ban további 20, míg 2007-ben a maradék 55 gép követi.
Az első PAF-felségjeles még 1983. január 15-én landolt a Sargodha Légitámaszponton. A 2 F-16A és a 4 F-16B Falcon a Peace Gate I csomag része volt. A Peace Gate II. már 34 F-16A/B Block 15-ös Falcont jelentett, így 1987-re mind a 40 megrendelt repülőgép megérkezett.

Ha már Pakisztán és F-16, akkor emlékezzünk meg egy ünnepélyes pillanatról: 100 ezer balesetmentes repült órát teljesítettek a pakisztáni Falconok. A Pratt & Whitney F-100-as hajtóművekkel szerelt vadászgépeket üzemeltető PAF parancsnokának, Kaleem Saadat tábornoknak a Pratt & Whitney vezetői nyújtották át az eseményt rögzítő emlékplakettet 2005. szeptember 30-án.

2 Comments:

Anonymous Kalpy said...

És igen, lehet, hogy meg lesz az a túró Rudolf....
Mig-29M2 helyén MIrage - 2000....

2:58 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Harom... ;)

Trau

5:49 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home