Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, október 03, 2005

Repülős hírek, #27

Új munkahét, új hírek:

A vizsgálatok tanulsága szerint pilótahibák miatt zuhant le a Tengerészgyalogság CH-53E Super Stallion nehéz szállítóhelikoptere 2005. január 26-án éjjel. A katasztrófában 30 „csizmanyakú” és egy haditengerész veszítette életét – ez volt az iraki hadjárat legnagyobb légikatasztrófája ezidáig.
Az ezt követő vizsgálat megállapításai szerint nem ellenséges tűz vagy műszaki meghibásodás, hanem emberi hibák okozták a lezuhanást. A Super Stallion pilótái elveszítették tájékozódási képességeiket, miközben a helikopter rossz időjárási viszonyok közé került //gyanítom homokvihar lehetett a ludas...//, majd a gép ennek következtében a földnek ütközött.
A Stallion a választásokra felügyelő csapatokat szállított Nyugat-Irak területére. A géppár másik CH-53E eszköze biztonságosan megtette az utat. Ennek a gépnek a parancsnoka felelt a friss időjárási információk beszerzéséért és átadásáért az első gép számára is. A vizsgálat megállapította, hogy ez elmaradt, s ez is hozzájárult a katasztrófához. A helikopter pilótája azóta nem repülhet.

Még mindig nem járnak jó idők a kanadai Cormorantokra: a 8 Wing állományába tartozó, Kanada keleti vidékének kutató-mentő szolgálatát ellátó, Trentonban állomásozó két CH-149-est október közepétől váltja fel három öregecske CH-146 Griffon helikopter. A dolgok jelenlegi állása szerint a Griffon legalább jövő tavaszig látja majd el Trenton térségének SAR-feladatait.
Mint azt a hivatalos közlemény diszkréten megfogalmazta, a váltással „jobban lehet kezelni a Cormorant-flottát, amíg a bevethetőségi kihívásokat leküzdik.” Magyarul: amíg meg nem tudják oldani, hogy ne repedjen meg az Agusta Westland üdvöskéjének hátsó rotorjának fontos alkatrésze, illetve elegendő pótalkatrész álljon rendelkezésre például a hajtóművek és főrotor-rendszerek számára//erről már régebben értekeztem//.
A CH-146 Griffonok felelnek majd a Quebec City - Thunder Bay Észak-Kanada – Nagy Tavak térség mentési feladataiért, körülbelül 10 ezer négyzetkilométernyi területen. A 8 Wing gépei Kanada keleti és nyugati partjainak SAR-szolgálatt ellátó századokhoz kerülnek át. Helyükre a 424. század Griffonjai érkeznek majd.
A CH-149-esek egyébként 2003. közepén váltották fel a több mint negyven éves Labradorokat.

Bezárt Frankfurt: az egykor az USAF „európai kapujának” számító légibázisról még szeptember 26-án szállt fel az utolsó katonai járat, míg a bázis működését 29-én fejezte be. A búcsúceremónia október 10-én lesz.
A Rhein-Main Légitámaszpont a legfontosabb logisztikai csomópontnak számított évtizedeken keresztül Frankfurt mellett. Kulcsszerepet kapott az 1948. júniusa és 1949. szeptembere közötti berlini légihíd során, majd a hidegháború évtizedeiben is az egyik legforgalmasabb támaszpont volt. A német és az amerikai hatóságok 1999-ben megkötött egyezménye szerint 2005-ben a légitámaszpont átkerül a német fél kezelésébe.
A leállítás főbb okai a működtetési költségek, a szükséges fejlesztések anyagi terhei illetve a frankfurti civil repülőtér fejlesztési tervei voltak. Rhein-Main stratégiai szerepe Ramstein és Spangdahlem között oszlanak meg a jövőben. A költözködés közel 500 millió dolláros költségeit a német állam és a NATO állja. A leépítés több mint 3000 főt érint: a 469th Air Base Group katonáit, civil alkalmazottját és ezek családtagjait.

Nem mennek Finnországba a lengyel pilótatanoncok. A helyi sajtó értesülései szerint a Finn Légierő Kauhava-ban működő oktatóezrede helyett az Egyesült Államokban képzik ki a Lengyel Légierő F-16C Falconra kerülő pilótáit. A híreket megerősítette a finn védelmi miniszter, Matti Ahola tábornok is.
Mint ahogy a tábornok az újság szerint megjegyezte, a dolog összefügésben áll azzal, hogy Lengyelország Falconokat vásárolt //Éles elmére valló felismerés. Vagy a finn újságíró kollega gyengeelméjű, vagy a tábornok nem egészen kompetens...//. A Finn Légierő elsődleges harcirepülőgép-típusa az F-18C Hornet.
A Finn Légierő célja az, hogy Kauhava a 3-4 tervezett európai harci kiképző központ egyike legyen.

A Lockheed Martin vezető tisztviselője elismerte, hogy a 245 milliárd dolláros F-35 Joint Strike Fighter program számára problémákat okozhatnak a védelmi költségvetés körüli feszültségek, de a projekt jövőjét biztosnak nevezte.
A nyolc partnerországgal együtt fejlesztett j vadászbombázó repülőgép az Egyesült Államok legköltségesebb fegyverprogramjának bizonyult. A tervek szerint a gyártásra kerülő 2400 F-35-ösből a Légierő körülbelül 1700 példányt, a Tengerészgyalogság legalább 400 gépet, míg a Haditengerészet akár 300 gépet is kap majd. A Lockheed elnöke, Robert Stevens szeint ezek azok a számok, melyek még módosulhatnak – és nem felfelé.
Az iraki konfliktus költségei, a Katrina hurrikán utáni újjáépítés pénzigényével együtt a védelmi költségvetés átfaragásához vezethet, s egyes belső források szerint ez akár több száz F-35 JSF mínuszt is jelenthet. A Védelmi Minisztérium szóvivője hivatalosan kijelentette, hogy ilyen kurtításokról nem folynak megbeszélések, s a 2007-es pénzügyi év védelmi költségvetése csak az év végére készül el.

Gyakorlatilag légierő nélkül maradt a Fülöp-szigetek is, miután az ország utolsó, 37 éve repülő F-5A/B Tiger II. könnyű vadászbombázó repülőgépeit is kivonták a hadrendből. A Basa légitámaszponton tartott október elsejei ünnepélyes cermóniát összesen öt repülőképes F-5-ös élte meg. A költségvetési megszorítások (illetve a muzulmán terroristák és a kommunista lázadók elleni belső harc költségei) miatt hat éven belül várhatóan nem kerül napirendre a váltótípus repülőgépek megvásárlásának kérdése. A jövőben öt olasz SIAI-MArchetti S.211-es gyakorló repülőgépet alakítanak át légvédelmi feladatra, „Tesco-gazdaságos” megoldásként.
A Fülöp-szigetek 1965. és 1998. között 37 Northrop F-5A/B Tiger II-es repülőgépet kapott.

Szeptember végén kapta meg az Irish Air Corps az Ír Védelmi Erők repülő csapatai az első EC 135 P2 helikopterét. A második helikopter várhatóan októberben kerül Írországba.
A két EC 135-ös elsősorban kiképzési, támogatási és légimentési feladatokat lát majd el.
Az Ír Légi Csapatok az Eurocopter régi ügyfeleinek számítanak: az Alouette III, az AS 355 –s az AS 365 helikopterek is repültek az alakulatainál.
A helikopterek éjjellátó szemüveggel is használható „üveg” pilótafülkével, teljes műszerrepülő (IFR) készlettel, mentőcsörlővel, teheremelő horoggal, mentőhelikopter-felszereléssel és FLIR-előkészítéssel rendelkeznek.
Az EC 135 és katonai változata, az EC 635 a Német Fegyveres Erőknél és a Jordán Légierőnél is repül.