Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, október 14, 2005

Kinőtt a pöffeteg...

... egyetlen éjszaka alatt, mármint a sesblog szerzője szerint.
A szóban forgó ojjektum a NATO által finanszírozott 3D-s távoldfelderítő radarhálózat bükki tagja. Vidám beszólások vannak a blogon, néhány csemege:

1., "A legszebb az, hogy a Bükk nagyon sok pontjáról látszik. Basztak ezek elrejteni... Szomorú vagyok."

- Általában a távolfelderítő radarok magas helyeken épülnek, hogy a Föld görbületét "kicselezve" minél meszebb és minél alacsonyabbra is lássanak. A magyar légtér éppen alul nincs rendesen lefedve.

2., "egyébként a fotósoknak volt elferdülve a műhorizont, vagy tényleg ferdén áll a cucc?Bánkúti Ferde Radar, lol."

- Bezony, ezek a hülye katonák még egyenesen sem tudnak építkezni baze... ;)

3., "Szerintem azért jó hogy ilyen látványos és szép fehér, mert így az ellenséges vadászbombázóknak, kémműholdkép szakértőknek és radarelhárító egységeknek nem kell sokat szarozni az év 3/4-ed részében, ha a bombázás előtt ki akarják iktatni a magyar radar védőernyőt az adott régióban... :)"

- Bezony, még a mai napig is vizuálisan tájékozódnak a gonosz szándékú pilótabácsik. Nem zavarja őket az olyan hülyeség, mint például a besugárzás-meghatározó rendszer, a GPS, a műholdas felderítés, a radar meg ilyenek. Csak azt veszik észre és találják el, ami qrvanagyés jól fehérre van festve.

4., "Erről az ugrik be, mikor a délszláv háborúban a százmillió dolláros lopakodó repülőgépet egy 50 éves orosz gyártmányú, alacsony frekvenciás radarral észlelték, és egy vállról indítható rakétával lelőtték."

- Két apró tárgyi tévedés:
a., Az F-117 Nighthawk típusú repülőgép áráról én 40-2 millió dolláros adatokkal rendelkezem.
b., A repülőgépet egy SA-6 KUB önjáró légvédelmi üteg egy rakétája rongálta meg annyira, hogy irányíthatatlanná vált. A rakétát vizuálisan vezették célra, nem radarral, a kilövő lánctalpas jármű TV-alapú rendszerével. Ez azért volt lehetséges mert egyrészt ezt az útvonalat már többször használta az USAF, a bevetésről egy francia tiszt "árulkodott", így a gépet már várták.
Az SA-6 rendszer 3M9M jelű rakétája 630 kg. Jelentkezséseket várok a vállra kapásához...

5., "Azt az egyet árulja el nekem valamelyik hadszakértő, hogy ki az anyám tikja támadna meg minket repülőgépekkel?!?!?!"

- Nos, például déli szomszédunk, Szerbia. Emlékezzünk csak: Barcs lakott teruletére a Jugoszláv Légierő MiG-21bis típusú repülőgépe 1991. október 27-én támadó szándékkal dobott le egy Huntington BL-755 típusú kazettásbombát. A repülőgép a vizsgálatok szerint szándékosan támadott, annak ellenére, hogy felismerhetően magyar terület fölött járt (pl. Barcs nem volt lesötétítve, míg a volt Jugoszlávia városai érthatő okokból igen) . Azaz a szomszédos állam agressziót hajtott végre, melyet a Magyar Honvédség az Alkotmány es a vonatkozó törvények ellenére nem volt képes elhárítani. A repülőgép a bombát nem kényszeroldotta (azaz a bajba került gép egyben ledobja az élesítetlen bombát), hanem az előírászerű paramétereknek megfelelve (sebeség, magasság, terhelés) működtette el a kazettásbombát. A bobmletek a megfelelő területet lefedve robantak fel a talajon, néhány sertést felaprítva.

"Nem sok esélyt látok rá, hogy EU és/vagy NATO tagállamok egymás között háborúzzanak."

- Erről mondjuk a görög-török pilótákat kérdezzük meg, talán.

"Hajmeresztő baromság azt képzelni, hogy majd jönnek (pl.) a szlovákok és lebombáznak minket."

- Így igaz, és tulajdonképpen felesleges a Magyar Alkotmány 5. §-a (A Magyar Köztársaság állama védi a nép szabadságát és hatalmát, az ország függetlenségét és területi épségét, valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait), és a 40/A. § paragrafus első bekezdése (A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség) alapvető kötelessége a haza katonai védelme, valamint nemzetközi szerződésből eredő kollektív védelmi feladatok ellátása. ).
Jelezném, hogy a szóban forgó 3 új radar a NATO-kötelezettségek közé tartozik.

"Másrészről teljesen nyilvánvaló, hogy 60millió km-es körzeten belül nincs egyetlen ország sem ami ne tudna minket röhögve elfoglalni, ha akarna."

- Ismét csak az Alkotmányra tudnék hivatkozni. Az, hogy a kedves politikusok hogyan és miképp kezelik a honvédelem ügyét, az más tészta és nem kívánok ebbe belefolyni.

"Ez a radar annyit ér, amennyire illik a tájképbe.(Gondolom valakinek volt egy jó kis építkező cége és jól jött egy kis lé a zsebbe...)"

- Ara lennék kíváncsi, hogy a beíró véleménye szerint a Finmeccanica olasz óriáscég, melynek a radarokat szállító SELEX Sistemi Integrati a leányvállalata, melyik magyar politikus cége... ;)

Nah mindegy, van még egy csomó, de szerintem ennyi is elég lesz.

7 Comments:

Anonymous ||infinity said...

Fárasztóak... És érdekes, egyik sem írja, hogy kint éjszakázott volna a hidegben, nehogy megépítsék a radart. De ők tudják..

3:57 du.

 
Anonymous Ali said...

Ez a barcsi eset érdekes, ugyanis nemrég az Index egyik repülős topicjában meg vadul tagadták hadügyi szakértők egy teljesen más eset kapcsán, hogy ott éles bomba robbant volna, akárcsak véletlenül is. Volt "eltévedt rakéta" verzió is. Na, ez most akkor hogy van? S akkor szerinted a Balaton felett megzavart Lufthansa gép esete valós, vagy kamu?

9:58 du.

 
Anonymous Q said...

KEdves Trau,

mint a 3. érv szellemi atya a sesblogon szeretnék válaszolni:

Nagyon okos és ügyes vagy hogy sikerült kiragadnod ezt a részletet, mekkora "lámák" szólnak hozzá katonai témában - mindössze azt mulasztottad el elolvasni, hogy Gr0-val a hozzászólásokban folytatatott konverziómban éppen a radarok funcionális azonosításáról beszélek 6 hozzászólással később, azaz hogy nem vizuálisan találnak meg a professzionális és jól felszerelt seregek radarelhárítói egy egy radart.

Ellenben felhívnám a figyelmedet arra a szerény tényre, hogy egy egy ilyen radar elhárító berendezés terrorpistáknak drága, és valszín nem is adnak el nekik ilyet.

HA tehát - ahogy a radar polgári szerepét és terrorelhárító funkcióját kihangsúlyozó hozzászólásokban ti is felvetettétek - a terroristák és egyéb félkatonai szervezetek próbálkoznának 9-11 jellegű támadással, akkor maradnának a vizuális azonosításnál, így a jól látható radar állomás könnyű préda lenne, ha vmiért ki akarnák időlegesen iktatni...

Egyébként igen nagy stratégiai tévedés kényelmességből (úgyse így derítik fel), spórolásból vagy csak trehányságból bármilyen információt vagy támpontot nyújtani a potenciális ellenfeleknek, márpedig szvsz egy álcázatlan, mi több kurva látványos radarállomás ilyen.

HA alaposan olvastad volna el a sesblogon a hozzászólásokat, akkor rájöhettél volna, hogy nem a radaros légifelderítéssel van gondunk, hanem a rendszer hazai kivitelezésével, amely - laikusok számára is - triviális hibák tömkelegét hordozza magában (kíváló láthatóság, azonosíthatóság, nyilvánosság, tájrombolás, nemzeti parkba helyezés, stratégiailag nem szerencsés pozicionálás).

A hibák többségének pedig az az oka, hogy fel sem merült a tervezőkben, tanácsadókban, hogy hibázhatnak...(itt jön képbe a demokrácia kérdése)

Azt gondolom / gondoljuk jópáran a sesblogon, hogy - kellő körültekintéssel, professzionálisabb szemlélettel - lehetett volna ennél okosabban is megvalósítani egy ilyen rendszert hasonló vagy jobb funcionalitással...

12:42 de.

 
Anonymous KerozinEmber said...

Trau,

én nem tok (meg sztem jó pár ember rajtam kívül) semmit a görög-török légiharcokról! Tudnál valamit róla részletesebben beszélni!? Mondjuk, hogy az elmúlt 10 évben mik is történtek arrafelé?!

6:11 de.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Ali:
Kositzky Attilát idézném, az esemény (1991.10.27. 20:51:30) időpontjában a Magyar Honvédség vadászrepülőinek parancsnoka volt:

20.47-kor a légvédelem rádiólokátorai észleltek egy délről közeledő célpontot, mely ekkor 3500 méter magasan repül.

20.49-kor a célpont Barcsnál átlépi a magyar határt.

20.50-kor süllyed 1500 méterre, ráfordul Barcsra.

20.51-kor a cél eltűnik, mert lesüllyed 1500 méter alá, s ezalatt a magyar radarok nem látnak már (nem véletlenül lenne szükséges az új radar, teszem hozzá én...).
A gép a szemtanúk elmondásai alapján Ny-K irányú pályára áll, magassga 300-350 méter, sebesége 600-650 km/h. A becsapódás helyétől 1000-1150 méterre kilodja a két bombakzettát, melyek beterítik a közel 300 méter hosszú célterületet, rendben elműködve!!!

20.52-kor a gép élesen jobb fordulóval emelkedik, majd az ország légteréből kivezető irányba áll.

20.53-kor ismét 1500 méter felett van, a magyar lokátorok ismét észlelik.

Nehéz lenne elhinni, hogy kamu volt: szemtanúk, lokátorok felvételei, a helyszíni pusztítás, repeszek, a bombakonténerek maradványai, a helyszínre vitt katonai attasék... :)

Trau

12:31 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Ali:
Még annyit: a balatoni esetre nem emlékezem, utánakérdezek. :)

Trau

12:32 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

q:
Még egyszer megnéztem, a legdurvább minősítésem a "vidám" volt. Aki ezt a blogot olvassa, az elsősorban haditechnikai érdeklődésű, ebből kifolyólag bizony jókat mosolyog, ha valaki ilyen, hogy is fogalmazzam, nem igazán megalapozottnak tűnő véleményeket hangoztat.
Nem kötelező ezeket publikálni: viszont ami kimegy, azon mások jókat szórakozhatnak.
Hozzáteszem: hasonló lenne a helyzet, ha mondjuk én a lótenyéztéssel kapcsolatban kezdenék kommentelni, hasonló magabiztossággal. Akkor viszont engem mosolyognának ki, de nagyon.
A tárgyi tévedések kijavítása pedig nem lehet probléma: tessék megcáfolni.

más:
Ugye most nem mondod komolyan, hogy egy GPS-alapú navigációs rendszer olyan megfizethetetlen lenne, hogy a gaz tenoristák már meg sem bírják fizetni?
Arról nem is szólva, hogy senki nem mondta, hogy ez _csak_ a terroristák elleni radar... Ha egy kicsit figyeled mondjuk a környező országok (Románia pl. kiváló példa) fejlesztéseit, közel sem tartom lehetetlennek, hogy valaki megfelelő műszeres azonosítással határozza meg egy radar helyét, távolságát, az alkalmazott frekvenciákat stb.
Amúgy pediglen az egészséges irónia nem rossz dolog ám... :)

Egy megjegyzés: ha már arra van szükség, hoyg a távolfelderítő radart az álcázófestés és más hasonló intézkedések óvjanak meg, akkor ott már nagy a baj. Ez olyan, mintha egy E-3D AWACS-nek ki kéne manőverezni egy közeledő légiharcrakétát.

Ugye nem gondolod komolyan, hogy bárki, akit "hivatalból" is érint, most, a fehér kupola alapján azonosítja be a technikát? Kérlek, mondd hogy nem...

Örülök, hogy a radar-ügy olyanná alakult, mint a foci: mindenki ért hozzá. Én nem vagyok ennyire bátor, ezért próbálok óvatosan fogalmazni és másokat megkérdezni.
Az a baj, hogy eddig alátámasztott véleményt még a sesblogon sem olvastam túl sokat: talán ha 2-3 ember van, aki érdemben bármit is mond, azon kívül hogy ronda, a katonák hazudnak és különben is ferde az egész.

Arról nem is beszélve, hogy igen érdekes alapállás egy vitánál, ahol _automatikusan_ trehány, gondatlan, hazudós, pénzhajhász társaságnak állítják be a Magyar Honvédség illetékes állományát, a NATO résztvevőit és a többi civil építőt is.
Sajnos...

Trau

12:48 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home