Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, október 24, 2005

Indiai anzix

Az elkövetkezendő 2-3 év alatt féltucatnyi MiG-századot oszlat fel az Indiai Légierő. Az IAF jelenleg körülbelül 30 harci századdal rendelkezik: ez jelentős csökkenést mutat a néhány évvel ezelőtti 39 századhoz képest. A leépítés leginkább az öregedő MiG-21-eseket, MiG-23-asokat és a MiG-27 vadászbombázókat érintette. A kivont repülőgépek helyett azonban nem érkeztek újak.
Az IAF belső források szerint fel kívánja gyorsítani a licencben gyártott Szu-30-as repülőgépek termelését, évi 8-ról 12-re. Szó lehet egy felújított MiG-21 Bison gépekkel rendelkező század felállításáról és újabb Jaguar támadó repülőgépek megrendeléséről, melyet szintén a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) gyártana.
Felgyorsítják a különböző lézervezérlésű és más precíziós fegyverek, távolról indítható eszközök, nagyobb teljesítményű radarok, hosszabb hatótávolságú pilóta nélküli repülőgépek gyártását is.
Elemzők viszont aggasztónak tartják, a harci repülőgépek számának ekkora csökkenését. Főleg annak a fényében, hogy az ősriválisnak számító, jóval kisebb méretű Pakisztán 22 harci repülőszázaddal rendelkezik.
Mint egy elemző is jelezte, a Légierő és a Védelmi Minisztérium erősen dolgozik azon, hogy 126 többfeladatú harci repülőgéppel pótolja a kiöregedett szovjet vadászgépeket. Ha azonban a tenderkiírás még az év vége előtt meg is jelenik (az öt szóba jöhető gyártót célozva), az új repülőgépek beérkezése még évekbe telik. Emiatt fontos a precíziós fegyverek és más, a most repült gépek lehetőségeit gyorsan és aránylag egyszerűen bővítő eszközök bevezetése.
2003-ig Indiának körülbelül 700 harci repülőgépe volt, legalábbis a londoni International Institute for Strategic Studies (IISS) adatai szerint. Ebből 600 régi szovjet/orosz repülőgép: több mint 300 MiG-21 Fishbed. A gépparkot 78 MiG-23 Flogger, 135 MiG-27, 63 modernebbnek számító MiG-29 Fulcrum és 7 nagy sebességű MiG-25 Foxbat, mely utóbbi típus adja a légi felderítés gerincét. A 125 felújított MiG-21 Bisonon kívül minden másik MiG-21, MiG-23 és MiG-27 kivonásra kerül 2007-ig.
Ez a nagy mértékű leépítés a jelenlegi harci erő közel felét jelenti. Eddigre azonban már nagyobb számban állnak rendelkezésre a nagyságrenddel nagyobb harci erőt jelentő Szu-30-asok, s nagyobb szerepet kapnak a légi utántöltő repülőgépek, és a precíziós bombák és rakéták (ezeket India először az 1999-es kargili háborúban alkalmazta, a beszivárgó pakisztáni csapatok ellen).
India jelenleg egyetlen, hat Il-78 Midas repülőgépből álló utántöltő századdal rendelkezik. Ezek a gépek a Szu-30-asok mellett a Mirage 2000-esek, Jaguarok és MiG-29-esek repülési idejét is meghosszabbítják. A légiirányítást az a három, szintén Il-76-osra alapuló Phalcon AWACS gép fogja végezni, melyeket Izraeltől vásárolnak.
Az IAF nemrég kapott 10 Mirage 2000-est Franciaországból, de ez csak a veszteségek pótlására elegendő. Szó volt 12, jó állapotban lévő Mirage-2005 megvásárlása Qatarból, de a magas ár miatt ez az üzlet meghiúsult.
A 126 új, többfeladatú vadászbombázó repülőgép típusaként szóba jöhet a már ismerté s alkalmazott Mirage 2005 mellett az orosz MiG-29M2, a svéd JAS-39 Gripen. Amerikai részről szóba jöhet a Lockheed Martin-féle F-16 Falcon és a Boeing üdvöskéje, az F/A-18 Hornet.
A Hornet, miután alapvetően hordozófedélzeti vadászbombázó repülőgépnek készült, kiválóan alkalmazható lenne India tengerparti repülőterekről is, hiszen kevésbé érzékeny a sós párára, levegőre.
//Megjegyzés: egy új típus bevezetése tovább súlyosbítaná a logisztikai rémálmot, ami a számtalan típus párhuzamos üzemeltetéséből ered.//
A HAL és az Indiai Légierő kapcsolata igencsak szoros: a HAL az IAF köldökzsinórján függ (megrendelések), ugyanakkor a Légierő harckészültsége pedig a HAL-tól függ: a megrendelt gépek mennyisége és minősége, a kiszállítás időpontja mind a gyártótól függ.
A HAL gyártja a Szu-30-asok mellett a Jaguar, a MiG-21 Bison és a LCA Tejas típusokat. Mely utóbbi típus 2007-08 körül kerülhet tömeggyártásba. A leendő többfeladatú típushoz is sok köze lesz: a 126 gépből az IAF csak körülbelül 20 lesz eredeti gyártósorról származó, a többi gépet a HAL szereli majd össze.
Az elemzők szerint ideje lenne abbahagyni az egymás hibáztatását: az előző miniszterelnök például ellenezte a Szu-30-asok gyártását //Fogalmam sincs, miről beszélhet, ugye, ez mifelénk elő sem fordulhatna... ;) //.
A politikusi játszmák, az egyes technológiák és típusok bevezetésének halogatása a Légierő, a Hadsereg és a Haditengerészet harckészültségét csökkenti, veszélyeztetve az ország nemzetbiztonságát.