Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, október 21, 2005

Boeing-keringő, meglepetésekkel

Nyújtott 787-es, tanker 777-es: egyes értesülések szerint ilyesmiket lehetett kiolvasni a Boeing pénzügyi vezetőjének szavaiból. James Bell a belleuve-i Kereskedelmi Kamara előtt mondott beszédének sorai között több érdekesség is megbújt.
Az egyik izgalmas újdonság a 787es modell tovább nyújtott változata lenne. Az egyes hírek szerint 787-10 jelzésre hallgató változat legfőbb támogatója a Emirates légitársaság, mely már igen befolyásos vásárlónak számít. A társaság igen elégedett a leendő 787-esekkel, de szeretne egy olyan változatot mely több utast képes szállítani, mint a 259 üléses, eddigi legnagyobb 787-9 változat.
A Boeing nem boldog ettől, érthető okokból, hiszen ez a méret már belelóg az igen népszerű 300 üléses 777-200-as repülőgép piacába. Ha viszont nem tesz eleget az Emirates kérdésének, akkor a társaság az Airbushoz fordulhat: az A350-es akár 290 vagy még több üléssel rendelkezhet.
A Boeing a 787-es modellt a piac „lépesmézének” szánja. Ennek megfelelően a cég nem zárkózik el teljesen a további növesztőkúra elől. „Mindenre figyelni kell”, tette hozzá Bell. „Meg tudjuk csinálni, ha a piac akarja.”
Az Emirates vezetője azt nyilatkozta a Flight International magazinnak, hogy „a Boeing pozitívan válaszolt” a nagyobb 787-es változat igénylésére.
„Olyan valamit mutattak, mely érdekel minket”, mondta el Tim Clark, az Emirates elnöke a magazinnak. Ez a valami nem más, mint egy 290 üléses 787-es, melyet a FI 787-10-esnek nevezett. A gép 6 méterrel hosszabb, mint a 787-9-es. A 787-10 agyoncsaphatja a 777-200-as változat piacát, mobndta el az újságnak Clark.
A nagy hatótvolságú 777-200LR már egy másik tészta. Az Emitrates komolyan érdeklődik a nemrég bemutatott Worldliner repülőgép iránt, mivel ez „verhetetlen hatótávolsággal és teljesítménnyel” rendelkezik.
A másik érdekesség a mostanában rivaldafényben úszó légiutántöltő-repülőgép piacon okozhat meglepetéseket. A jelek szerint a Boeing tervrajzai között szerepel egy 777-esre alapozott tanker //nem véletlen: az USAF igényeinek kielégítésére tervezett 767-es tankert az Airbus saját benzinkutasa alaposan a sárba tapossa bizonyos paraméterek területén//.
Bár a Pentagon nem nyilatkozik a nagyobb tankergép igémnyléséről, de az ügyhöz közel állók értesülései szerint a Légierő igényeinek a 767-esnél nagyobb gép felelne meg. Ebben az esetben a Boeing választása csak a 777-s lehet. Az átalakítás alapja az a nagy teljesítményű 777-es áruszállító változat lehetne, mely az Emirates által oly meleg szavakkal méltatott 777-200LR változatra alapozott.
Elemzők szerint a Boeing számára nem is jöhetnének jobb hírek, mintsem a „nagyított” igények. Ugyanis ha a Légierő marad az eredeti kívánságlistánál, az Airbusnak elméletileg komoly esélyei vannak az üzletre, hiszen nagyobb hatótávolsággal és átadható üzemanyag-mennyiséggel rendelkezik az A330-as tankergép.
//Itt azonban közbeszólnék egy kicsinyt. Véleményem szerint joggal merül fel a kérdés: az Amerikai Légierő képességeit, akcióit stratégiailag és alapjaiban érintő légi utántöltést lehet-e egy olyan külföldi repülőgép-típusra alapozni, melynek anyaországa finoman szólva is ambivalens érzéseket táplál az Egyesült Államok iránt? Biztosítottnak mondható az alkatrészellátás minden esetben, ad absurdum akkor is, ha egy olyan háborúban vesz vagy venne részt a jövőben az USAF, melyet Franciaország vehemensen ellenez? Emlékezzünk csak az izraeliek tapasztalataira...
Ismeretes az is, hogy bár óriási sajtóhírverést kapott, hogy európai típust választottak az amerikai elnök szállítására, a kép sokkal árnyaltabb. Arról ugyanis vajmi keveset lehetett hallani, hogy az EH-101-es „amerikanizált” US101-es változata gyakorlatilag teljes egészében átalakított, Amerikában, amerikai fővállalkozók és megbízható külföldi gyárak által gyártott helikopter lesz.//
A Boeing 777-es modelljére alapozott utántöltő repülőgép a szakértők szerint nagyságrendekkel többet lesz képes nyújtani, mint bármi, amit az Airbus nyújtani tudna //Spekulációs riadó! És egy A340-ből tanker forgatókönyv?!//. Ennek megfelelően ha a Légierő nagyobbat akar, valószínűleg a Boeing győzhet.
Márpedig lépni kell, hiszen lassan elfogynak az ősöreg, de még repülőképes KC-135-ösök.
James Bell nem hiszi azt, hogy a tanker program elhalt volna. „Nem tudom, hogy az új utántöltő gép 767-es lesz, vagy másik platformra alapul. A 767-es tanker egy olyan platform, melyet nehéz megverni.” Igaz, ehhez hozzátette azt is, „hogy ha a Légierő valami mást akar, a Boeing alkalmazkodni fog az igényekhez. Bármilyen platformról is lesz szó, a Boeing itt van és versenyképes lesz.”