Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, szeptember 29, 2005

Repülős hírek, #26

Két Airbus A340-es szállítórepülőgépet lízingel a Francia Légierő, a hosszú távú csapatszállítási feladatokat ellátandó. Az első gép 2006. júliusáig, míg a második 2007. januárjában érkezik a Légierőhöz. A védelmi minisztérium bejelentése szerint az évi 25,8 millió eurós költségű üzlet 30 százalékos megtakarítást jelent a teljes tulajdonlás költségeihez képest. A karbantartás és a személyzet költségeit a Légierő és a bérbe adó cég felezi meg. A gépek a TAP Air Portugal-tól érkeznek, egyelőre 5 esztendős időtartamra, a Légierő a szerződés szerint a négy hajtóműves gépeket a futamidő végén meg is vásárolhatja.
A két beérkező gép a kombinált Airbus MRTT tanker-szállító repülőgépek 2010-es beérkeztéig hézagpótló szerepet töltenek be.

A hírek szerint október 2-án indul haza az első két koreai F-15K. A Koreai Légierő új büszkeségeinek első párosa ( a 3. és a 4. legyártott F-15K) légiutántöltésekkel, két közbenső leszállással teszi meg az utat Dél-Koreáig. A teljes lerepült távolság csaknem 16 ezer kilométer.
A gépek a Boeing gyártelepéről, St. Louis-ból indulnak, majd a Légierő hawaii-szigeteki Hickam és a guami Andersen légitámaszpontjain szállnak le, majd a szöuli repülőtérre október hetedikén gurulnak be. A gépeket St. Louis és Hawaii, majd Hawaii és Guam között az Amerikai Légierő tankerei itatják meg. Guamból már egyhuzamban, utántöltés nélkül Szöulba képesek repülni. A koreai légtérbe a Jeju-szigetek fölött lépnek be, majd két KF-16 Falcon kíséretében szállnak le a főváros repülőterén //Rezesbanda, politikusok, miegymás...;)//. A két gépet az első ülésekből a Boeing tesztpilótái vezetik majd, míg a hátsó üléseket a Dél-Koreai Légierő egy tisztje és a Boeing egy technikusa foglalja majd el.
Az első és a második legyártott F-15K még további tesztrepüléseket hajt végre a Boeing felügyelete alatt. Nem lesz üres az átrepülés programja sem: a Szövetségi Légügyi Hatóság és az Egyesült Államok Csendes-óceáni Parancsnoksága felügyeletével és engedélyével különböző teljesítményteszteket hajtanak végre.
Az első nyilvános bemutatóra sem kell sokat várni: a két gép az október 18. és 23. között megrendezett 2005 Seoul Air Show műsorában mutatkozik be a nagyérdeműnek. A megrendelt 40 F-15K utolsó példányai 2008. végéig kerülnek Dél-Koreába.

Átadták az 50. F/A-22 Raptort is az Amerikai Légierőnek. A repülőgép a Langley légitámaszponton szolgáló 27. vadászrepülő század állományába került.
Az 50. Raptort Geoff Lohmiller kapitány a Marietta Dobbins légibázisáról szeptember 28-án repülte át a Langley-re.
Mint a Lockheed Martin illetékese az ünnepségen bejelentette, a megrendelt 83 repülőgépből 63 összeszerelése befejeződött. A 2005-ben átadandó utolsó Raptorok is már az átadás előtti tesztfeladatokat repülik.
Az F/A-22 Raptorok teljes sebességű sorozatgyártása 2005 áprilisában indult meg. A már átadott gépek a Langley AFB-n kívül tesztrepüléseket hajtanak végre az Edwards légibázison, illetve taktikai repüléseken vesznek részt a Nellis légitámaszpontról felszállva.
Egy teljes századnyi Raptor a floridai Tyndall légitámaszponton oktatja a jövendő légjárokat és a földi személyzetet.

Egy esztendővel ezelőtt, szeptember 25-én csapott le a Delaware Légi Nemzeti Gárda szállítórepülőgépeire a Jeanne hurrikán. A New Castle County repülőtéren álló négy 166th Airlift Wing flottájának felét képező gépekből három súlyosan megrongálódott, míg a negyedik megsemmisült.
Egy év, több ezer munkaóra és több millió dollár: a három repülőgép ismét repül. A javíthatatlan negyedik Hercules pedig alkatrészforrásként szolgált, helyét egy kölcsönzött Herculessel töltötték be.
Az első repülőgép 2005. április 20-án teljesítette a repülési teszteket: azóta több bevetést is teljesített Dél-Amerikában. A második Herky június 29. óta repül ismét, a Katrina hirrikán mentési munkálataiban is öt bevetéssel vett részt Louisiana és Mississippi államokban.
A harmadik repülőgép egy nappal később, június 30-án kapott szárnyra. A javítási költség gépenként 11 millió dolárra rúgott: csak a hét légcsavar cseréje 2 millió dollárba került, míg a hajtóművekből 11 új kellett, összesen 5,7 millió dollárért..
Szép nagy felbontású képek: első és második.

Nigéria kormánya hivatalosan is bejelentette, hogy 12 darab Chengdu F-7NI típusú többfeladatú harci és 3 darab FT-7NI kétüléses repülőgépet vásárol Kínától. A repülőgépeket a China Aero Technology Import and Export Corporation szállítja majd, 251,3 millió dollárért.
Az üzlet többi része, így a szállítási htáridők, a kiképzés menete, a karbantartás és a logisztika, nem ismeretesek.

A Pentagon szerdai „rábólintása” után teljes gőzzel elkezdődhet a V-22 Osprey billenőrotoros repülőgép gyártása. A dolog nem annyira egyértelmű, mint amilyennek látszik: 2000-ben összesen 23 tengerészgyalogos halt meg két katasztrófa során.
A hírt a védelmi beszerzésekért felelős bizottság elnöke, John Cornyn szenátor jelentette be, megelőzve a hivatalos „zászlós-pezsgős” ünnepélyt.
„A teljes gyártási kapacitás beindítása költséghatékonyabb gyártást, olcsóbb gépeket jelent”, jelentette ki a szenátor.
A V-22-eseket a Boeing és a Textron Inc. Bell Helicopter közösen gyártja. A típus ötödik tesztrepülőgép első útján, 1991. június 11-én lezuhant, köszönhetően a repülést irányító rendszer hibás vezetékbekötésének. A negyedik prototípus 1992. július 20-án szenvedett el katasztrófát a Quantico tengerészgyalogsági légitámaszponton, leszállás közben. A négytagú legénység életét veszítette. 2000. április 8-án Tucson mellett zuhant le egy MV-22-es, miközben egy mentést szimuláló gyakorlaton vett részt. A fedélzeten 4 fő személyzet és 15 katona tartózkodott: mindannyian meghaltak. A katasztrófa okaként pilótahibát állapítottak meg, a süllyedés ütemét a további repülések során percenként 800 lábban határozták meg.//Hümm, az FS2004-ben alacsony repülési sebesség mellett elkezdve simán bírok 2500-3000 lábakat süllyedni öreg An-24-esemmel, ha nagyon kell...//

Szokatlan lépésként értékelik szakértők India meghívását az F-35 Joint Strike Fighter (JSF) bemutató repülésére szóló meghívását. A Pentagon ugyanis úgy hívta meg az indiai delegációt, hogy India hivatalosan nem vesz részt a JSF partnerprogramban.
Ha a lépéshez hozzátesszük az elmúlt hónapok történéseit, egyértelműnek látszik, hogy egy új partnerségi viszony alakul ki a két ország között.
- Az Indiai Légierő parancsnoka, S P Tyagi marsall egy F/A-18D Super Hornetben repülhetett a 2005-ös párizsi légibemutatón;
- Elődje, S Krishnaswamy tavaly októberben egy izraeli F-16D Falconnal repült;
- Indiai szakértők működés és lőgyakorlat közben tekinthettek meg egy Patriot PAC-3-as üteget az új-mexikói White Sands lőterén;
- Határozott érdeklődés mutatkozik Indiában a Boeing P-8A többfeladatú haditengerészeti felderítő és járőrrepülőgép felé;
- November első hetében közös indiai-amerikai hadgyakorlat lesz a nyugat-bengáliai Kalaikunda légibázison, Cope India néven;
- Jeffrey Kohler tábornok egy küldöttség élén pedig szeptember elején az indiaiakat az amerikai vadászgépek megvásárlásáról győzködte, karöltve a Boeing, a Raytheon és a Lockheed Martin képviselőivel.
És akkor még a nagy vitákat kiváltott F-15 vs. Szu-30-as gykolró légiharcokat még nem is említettem.
Új idők, új barátok.

Marokkó vásárlás helyett felújít: a most aláírt előzetes megállapodás értelmében a Thales újíthat fel körülbelül 20 darab Mirage F.1-es vadászbombázó repülőgépet. A francia tisztviselők szerint a végleges megállapodást heteken belül aláírják.
Marokkó a döntéssel letett az amerikai F-16C Falconok megvásárlásról, melyről korábban hallani lehetett.

1 Comments:

Anonymous KerozinEmber said...

Üdv Trau!

Szeretnék veled egy pár üzleti jellegű :P dolgot megbeszélni, ezért lécci írj 1 mailt a kerozinember@freemail.hu - ra.ű

Előre is köszönöm: KerozinEmber

7:51 de.

 

Megjegyzés küldése

<< Home