Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, szeptember 28, 2005

Repülős hírek, #25

Ünnepi 25. számunk... :)

Alapos fejmosást kaptak a dél-koreai fegyveres erők: az egyre öregedő helikopter-flotta és a folyamatosan halasztgatott karbantartások megtették a magukét, súlyos lyukak keletkeztek Dél-Korea légvédelmében.
A honatyák vizsgálatai szerint elavult eszközökkel, így túl öreg csöves és rakétás légvédelmi fegyverekkel védik az ország légterét. A Hadsereg 128 darab UH-1H Huey helikoptere közül csupán 77 darab képes éjjel-nappal bevetéseket végrehajtani. 12 gépet csak nappal lehet egyszerűbb feladatokra használni, míg 9 UH-1H csupán nappal, kiképzére és a bázisok területén repülhető.
A maradék 30 helikopter túl elavult, így felújításon vagy karbantartáson vannak.
Az összes UH-1H legalább 25 éves: ahhoz is túl rossz állapotban vannak, hogy a havi 19,6 órás adagot lerepüljék. Várhatóan 2008-ra újabb 50 UH-1H-es kerül selejtezésre.
A több milliárd dolláros Korean Helicopter Program (KHP) projekt keretein belül a Hadsereg 245 darab fejlett könnyű szállítóhelikoptert állítana hadrendbe. A jelenlegi tervek szerint azonban ezek csak 2011-től lesznek használhatóak.
Nem állnak jobban a „nagyvasak” sem: a 28 darab CH-47D Chinook szállítóhelikopter közül 12 nem repülőképes, mert karbantartják őket. A hosszadalmas javítás egyik legfőbb oka a pótalkatrészek be nem szerzése, szervezési problémák miatt.A 10 szárazföldi taktikai járműtípus közül kettő, a K-1 nehézharckocsi és a K-200 páncélozott jármű szintén az alkatrészhiány és a karbantartási problémák miatt akadozva teljesít csak szolgálatot.
A légvédelem területén sem jobb a helyzet a koreai honatyák szerint: a 12,7 mm-es nehézgéppuskák és a Bofors L/70 40 mm-es légvédelmi fegyverek több mint 30 éve állnak hadrendben; a svájci Oerlikon GDF-002 35mm-es gépágyúkat 2012-ben vonják i a hadrendből.
A helyi gyártású 20 mm-es Vulcan gépágyú, mely különböző platformokon a koreai fegyveres erők legfontosabb légvédelmi eszköze, szintén 20 esztendős fegyverrendszer. Ráadásul a friss fejlesztésű Singung légvédelmi rakétarendszer is gyengén teljesít, dacára a jelentős elköltött összegeknek. A rakétát nehezen lehet éjszaka vagy rossz időjárási viszonyok használni, köszönhetően a kissé fogyatékos vezérlőrendszernek.
A honatyák szintén kritikus hangot használtak a saját fejlesztésű K-30 „BIHO” önjáró légvédelmi gépágyúval szemben. Az alacsonyan repülő célok ellen szánt 30 mm-es, 5 millió dollárba kerülő ikergépágyús rendszert 1983. óta fejlesztik és csak 2004. novemberében teljesítette a tesztfeladatokat.

Botrányosnak tartott helyzet alakult ki Nagy-Britanniában? A fegyveres erők helikoptereinek negyede a földre kényszerült, köszönhetően a karbantartási nehézségeknek és a fokozott kihasználtságnak. A repképtelen helikopterek több példányát is nagyjavításnak kell alávetni, miután Irakban kirepülték a megszabott repült óraszámot.
Miután Bászrában megromlottak a britek kapcsolatai a helyi hatóságokkal, katonai szakértők szerint várhatóan megnövekszik a várható támadások száma. Ez egyben a helikopterek még intenzívebb használatát vetíti előre.
Az 569 különböző helikopterből azonban jelenleg 121 áll javítás alatt, míg további 79 gép a „javíthatatlan” besorolást kapta meg. A kép közelebbről megtekintve még sötétebb: a vadonatúj, 25 felfegyverzett katonát szállítani képes Merlin HC Mk3-asok egyharmada repülésképtelen, az öreg Westland Sea King-ek fele szintén felújítás alatt áll vagy javíthatatlanként leírták.
A brit hadsereg, hasonlóan az amerikaiakhoz, a helikoptereket csapatszállító feladatokra használja, elkerülendő az út szélén elhelyezett pokolgépeket. Naponta szállnak fel a brit gépek Bászra repülőteréről, a brit főhadiszállás mellől, hogy csapatokat vigyenek az északra fekvő Maysan tartományba, míg a Pumák egy maroknyi csoportja Bagdad környékére viszi a váltást. A napi rutinrepülések azonban gyakran elmaradnak, köszönhetően a helikopterek meghibásodásainak.
Szakértők eközben arra is figyelmeztetnek, hogy a jövő tavasszal Afganisztánba induló nagyobb brit kontingens ellátása még inkább kiélezi a jelenleg is nehezen tartható egyensúlyt a rendelkezésre álló helikopterek és az igényelt gépszámok között.
Bár Irak fölött egyetlen brit helikopter sem lőttek le, veszteségek azért akadtak: hat brit és egy amerikai katona halt meg, amikor két, a HMS Ark Royal fedélzetéről felszálló Sea King AEW Mk2-es helikopter 2003. március 22-én összeütközött. Egy Puma személyzetének egy tagja meghalt, mikor Puma szálítóhelikoptere 2004 június 19-én Bászránál kényszerleszállt.

192,5 millió dollárért rendelt az Amerikai Hadsereg 13 új AH-64D Apache Longbow harcihelikoptert a Boeing-től. Az új Apache Longbow-k a Block II konfigurációban épülnek meg, azaz a jelenlegi legmodernebb eszközökkel leznek telepakolva. A megrendelés csak kiegészíti a jelenleg is folyó AH-64A Apache-újjáépítéseket.

Egyes meg nem erősített hírek szerint súlyosan megsérült a P-9 lajstromszámot viselő E-8C JOINT STARS repülőgép. A 96-0042 számot viselő gép állítólag a Northrop Grumman gyárterületén, a louisianai Lake Charles/Chennault International (KCWF/CWF) repülőtéren sérült meg.

2 Comments:

Anonymous Kalpy said...

bocs, hogy állandóan javítgatlak :)
A K-1 harckocsi linkje a CH-47D-re mutat...

2:14 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Az 5. hiba utan jovok Neked egy sorrel/Orias Turo Rudolffal... ;)

Thx!

Trau

11:56 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home