Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, szeptember 21, 2005

Repülős hírek, #23

Az ígért második kupac:

A francia MBDA bejelentése szerint szeptember 7-én szállt fel először a Dassault Rafale vadászbombázó repülőgép a Meteor látóhatáron túli lokátor vezérlésű légiharc-rakétákkal fedélzetén. A dél-franciaországi Istres térségében végrehajtott tesztrepülés sikeresnek bizonyult. A Meteorokból a Rafale mindkét szárnya alá, illetve a törzs alatti tartókra is jutott.

A jelek szerint nem lesz viharmentes az Aerial Common Sensor (ACS) légi felderítőrendszer kifejlesztése. Amerikai Hadsereg, mint az ACS-projekt megrendelője, szeptember 15-én
leállította a fejlesztési munkálatokat a Lockheed Martin-nél, bár a projektszerződést nem bontották fel.
A döntés azután született, hogy egy felülvizsgálatot végző bizottság munkája során kiderült: az ACS-csomag túl súlyosnak bizonyul, így a Lockheed által kiválasztott Embraer ERJ 145-ös hordozó repülőgépen jelentős sruktúrális változtatásokat kellene végrehajtani. A Hadsereg szakértői szerint a program emiat két éves csúszásba került.
Az Amerikai Hadsereg még 2000. augusztusában bízta meg a Lockheed Martint a Haditengerészettel közösen használandó új generációs felderítő és jelgyűjtő repülőgép kifejlesztésével.

Kényszerleszállást hajtott végre a 4. Gyalogoshadosztály egyik AH-64D Apache Longbow helikoptere szeptember 16-án. A vészhelyzet Fort Hood nyugati területén történt, helyi idő szerint 02:45 magasságában. A hivatalos közlés szerint a jét pilóta a kemény landolás után saját lábán, sértetlenül távozott a helyszínről.
A hírek szerint a gépnek gyakorlórepülés közben leállt az egyik hajtóműve. Az alakulat szóvivőjének közlése szerint a rotorlapátok megsérültek.

Csak nem egy esztendő telt el és a kanadai CH-149 Cormorant mentőhelikopter-flotta még mindig a földön pihen. A 15 darab kutató-mentő helikopter 2004. októbere óta csak az életfontosságú esetekben szállhat fel, a gyakorló és más repüléseket letiltották, miután egy rendkívüli átvizsgálás során repedéseket és töréseket találtak a gépek hátsó rotorjainál. A vizsgálatot a brit Királyi Haditengerészet egy hasonló helikopterének katasztrófája tette szükségessé, ahol az EH-101 Merlin HM1 a hátsó rotor töréses hibája miatt zuhant le.
Mint a kanadai Védelmi Minisztérium szóvivője a napokban közölte, sem a kanadai erők, sem a gyártó AgustaWestland nem tudja még, hogy miképp lehetne a repedések keletkezsét megelőzni. // Kezdem érteni, miért építik az amerikaiak inkább maguk az EH-101-es elnökszállító változatát, az US-101-est...//
A helikopterekkel jelenleg a legfontosabb kereső-mentő feladatokat repülik, illetve az új alkatrészek tesztrepülései is zajlanak. Ha egy helikopter kiesik a repedt alkatrészek miatt, akkor azt az övezetet az öregecske Sea King vagy a Hadsereg Griffon mentőhelikoptereivel fedik le.
Kanada még 2001-ben kapta meg az első két Cormorant helikoptert, melyekkel már rögtön az inulásnál problémák voltak: szélvédőtörés, csörlőkosár-gondok (kontrollálhatatlan bepörgés) . Ezeket az AgustaWestland akkor gyorsan kijavította, a jelek szerint azonban még van mit hegeszteni.

Tiltakozik Kadena város elöljárósága tiltakozó határozatot fogadott el az okinawai Kadena Légitámaszpontot repülő gépek zajszintje miatt. A városatyák azt szeretnék elérni, hogy a Japán Önvédelmi Légierő gépei ne használják a támaszpontot.
A Naha Légitámaszpontról érkező japán gépek azért települtek át Kadenára, márt az anyarepülőterükön felújítják a kifutópályát. A munkálatok várhatóan 2006. március 31-én fejeződnek be, ezalatt a készültségi F-4EJ Phantom II-esei a Kadenáról szállnak fel riasztás esetén, illetve innen repülnek éjszakai felderítő feladatokra is. Ez persze azt is jelenti, hogy az éjszakai készültségi riasztás valóban hangos lesz a város számára.
A városatyák szerint azonban a normál forgalom is épp elég zajt és kerozinfüstöt jelent a légibázist övező lakott területek számára. /Nem akarok gonosz leni, de ki volt ott előbb? A repülőtér vagy a város? Kicsit lyan érzésem van, mint amikor a budaörsiek vagy a ferihegyi beton mellett élők anyáznak: nem kellett volna a már régen működő repülőtér mellé költözni, keziccsókolom...//
A JASDF szóvivője szerint összesen négy F-4EJ Phantom II., egy U-125 és egy P-3C Orion (ez a kép egy nahai gépet mutat) haditengerészeti felderítő repülőgép költözik át Kadenára szeptember 20-tól március végéig.
Ezek a gépek folyamatos járőrözést és készültségi feladatokat látnak el. Mint a szóvivő nem habozott rámutatni, a zajterhelés jelentős részét a bázisra települt amerikai gépek okozzák //Ők a rosszfiúk már megint, hát értitek.. Nesze neked szövetség. ;)//
A városi tanács azonban szigorú korlátozásokat követel, így a repülések betiltását este 10 és reggel 6 óra között //Így azért érdekes lesz készültséget adni innen.//

Kisebb tűzeset történt az egyik ellsworth-i B-1B „Bone” fedélzetén szeptember 16-án. A Guam Légitámaszponton landoló gép futóműve leszállás közben kigyulladt, erősen megrongálva a repülőgépet. A személyzet sérülések nélkül távozott a gépből, a műszakiak hamar eloltották a lángokat.

Négy CASA CN-235 katonai szállítógépet vásárolt Indonéziától Pakisztán. A gépekkel az egyre növekvő pakisztáni szállítási igényeket fogják kielégíteni. Az 1990. októbere óta amerikai szankcióktól sújtott Pakisztáni Légierő számára egyre nehezebb feladatot jelent a teher- és személyszállítás. Ezen segít a négy új CN-235-ös is, de a decemberben érkező, hat újjáépített C-130-as még többet fog.
A négy Herky a két, ingyen átadott F-16A Falconnal együtt érkezik majd.

3 Comments:

Anonymous Kalpy said...

Néha milyen előre látó az USAF: megrendeltek valamit 200. augusztusában :)

2:04 du.

 
Anonymous Kalpy said...

Kár hogy a belinkelt kép _nem_ egy AH-64D Longbow Apache....
Nem kötözködöm....
Egyébként nagyon jó a blogod, rendszeresen olvasom.....
Már előbb elolvasom mint a listára felirnád....

2:11 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Egy pirospont Kalpynak (a hejjjjesirasi hiba nem er!), tenyleg elrontottam. De mi is tortent?

1., A cikkhez kepet kerestem, es megtalaltam ezt a tokjol kinezo kepecsket.
2., Nah, itt tortent a hiba: arra emlekeztem, hogy minden, ami D, egyben Longbow is. Ez nem igaz: a ket valtozat ket kulonbozo tipus.
3., A targyszeruseg kedveert: az AH-64D Apache-ok elso vasarloja eppen Hollandia volt: az elso helikoptert 1998. majus 15-en vehette at, mig 2002 junius 10-en kapta meg a 30. peldanyt is.

Hozzatennem: meg a McDonnell Douglas sajat sajtoszolgalata is osszekeverte a ket tipust, igy
1996 december 2-an kiadta a "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE TO FLY 12 AH-64A APACHES
UNTIL DELIVERY OF NEW AH-64D LONGBOW APACHES IN 1998" cimu sajtoanyagat.

Ok is elbaxtak, bar ettol meg nekem nem volt kotelezo... :)

Trau

2:23 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home