Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, szeptember 21, 2005

Repülős hírek, #22

Nos, némi tihanyi kitérő után az első mai adag:

Hazaérkeztek azok az orosz helikopterek, melyek az ENSZ sierra leone-i békefenntartó műveletének támogatásában vettek részt. A négy fehérre festett, UN-jelzésű Mi-24P Hind helikopter, a 180 személy és a körülbelül 150 tonna felszerelés hazaszállítását öt Il-76 Candid és egy An-124 Ruslan szállító repülőgép oldja meg szeptember 25-ig. A helikoptereket és a felszerelést a Tver régióbeli Torzhokba viszik vissza.

Szeptember 15-én az EADS egyik CASA C-295 repülőgépe non-stop, utántöltés és kisegítő üzemanyagtartályok nélküli repülést hajtott végre Sacramentóból Honoluluba.
A szállító repülőgépet a Spanyol Légierő Getafe-ban állomásozó 35. Wing-je „adta kölcsön”. A közel 4000 kilométeres távot 10 óra 40 perc alatt tette meg a C-295-ös, melyet Hawaii-ban bemutattak a National Guard Association (NGAUS) konferenciáján is.A gép várhatóan szeptember 20-án indul vissza.
A repülés egy szeptember 11-én kezdődött, négyhetes Egyesült Államokbeli, 16 államot érintő túra része, melyet az EADS nem titkoltan azért szervezett, hogy a CASA C-295 és CN-235 esélyeit növelje az Amerikai Hadsereg FCA (Future Cargo Aircraft) versengésében. //Az üzlet jelentős lesz, hiszen a Hadseregen kívül a Nemzeti Gárda könnyű és közepes szállító repülőgépparkjának cseréjéről is szó van. Az öreg C-23B Sherpák pedig éppen Irakban és Afganisztánban bizonyítják nap mint nap az eddig elhanyagolt terület létjogosultságát.//

Lezuhant a Japán Önvédelmi Hadsereg (JGSDF) egyik AH-1S Cobra harckocsi-vadász helikoptere szeptember 18-án. A Dai 3 Tai Sensha Herikoputatai
(3. páncélvadász helikopter-század) állományába tartozó gép a Nagaszaki prefektúrában működő JGSDF Camp Ainoura bázis nyitott napján pottyant le. A két főnyi legénység kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet, a földön senkinek nem esett bántódása.
Egy-egy kép itt és itt.

A jelek szerint nehezen fog hazajutni a Litvániában lezuhant Szuhoj Szu-27-es pilótája. A litván kormány szeptember 16-án ugyanis visszautasította Moszkva kérését, akik a pilóta átadását sürgették. A litván hatóságok vizsgálatának befejeztéig a pilóta Litvániában marad.
Gediminas Kirkilas védelmi miniszter kijelentése szerint a NATO szakemberei fogják megvzsgálni a lezuhant oosz vadászrepülőgép feketedobozát //számukra idén szeptemberben volt karácsony, azt hiszem...//, megállapítandó a baleset okait.
A repülőgép Szentpétervárról tartott a Kalinyingrádi enklávé felé, de Vilniustól 190 kilométerre északnyugatra, Ploksciai település mellett lezuhant. A pilóta, Valery Troyanov őrnagy katapultált és sérülés nélkül földet ért.
A vizsgálatot vezető Gintaas Jasaitis ügyész kijelentette, hogy nem kerülheti el a jelenleg szemtanúként kihallgatott pilóta a büntetőjogi felelőségre vonást, ha nem technikai problémák miatt zuhant le a gép.
Troyanov gépe egy konvoj része volt, mely egy előre elfogadott folyosón keresztül repült a balti államok felett Kalinyingrádba. Eközben levált a csoportról, majd megsértette a litván légteret.
Moszkva másnap kérte a pilóta és a repülési adatokat tartalmazó fekete doboz átadását, de ezt a litván hatóságok visszautasították //Naná, majd hülyék lettek volna az adatok teljes lementése és azok vizsgálata nélkül visszaadni...//. Valdas Tutkus tábornok, a litván fegyveres erők parancsnoka szerint az orosz pilóta nem szándékosan sértette meg országa légterét.
Mint elmondta, Troyanov vészjelzéseket adott le, mielőtt a gépe lezuhant volna, s ezeket a jeleket a szomszédos Fehéroroszország légiirányítói fogták, akik azonnal kapcsolatba léptek litván kollégáikkal egy speciális forró dróton keresztül. A litván belügyminisztérium vízumot ad mind Troyanov, mind a helyszínt meglátogató orosz delegáció rézére.
Mint ismert, a NATO négy német F-4F Phantom II. vadászgépet állomásoztat Litániában, ellátva az ország légvédelmét. Ezek közül a két kézültségi gép szállt fel az elogásra – 15 perc helyett 8 perc alatt. Mikor két német Phantom a helyszínre ért, az orosz pilóta már katapultált, a Szu-27-es orral a föld felé zuhant.
A környéken rendszeresen „tévednek el” az orosz repülőgépek: idén májusban Finnország tiltakozott hivatalosan is Moszkvánál, mert a kalinyingrádi légi forgalom gépei rendszeresen megsértik a Balti-tenger Finn öblének finn légterét. Hasonlóképp panaszkodtak a balti államok is: 2004. novemberében Észtország nyújtott be hivatalos panaszt az orosz hatóságoknál.

Az Izraeli Légierő a legújabb vadászbombázóit küldte a szeptember 6. és 24. között zajló Anatolian Eagle hadgyakorlatra. A Törökországba megrendezett közös gyakorlaton 5-5 F-15I Ra’am és C-130 Hercules szállítja a földi személyzetet és a szükséges eszközöket. Ez lesz az első olyan nemzetközi hadgyakorlat, ahol az F-16I-k részt vesznek. A gyakorlat központja a Konya légitámaszpont lesz, és a vendéglátókon, illetve az izraelieken kívül francia Mirage 2000N, olasz Tornado IDS és holland F-16AM gépek vesznek részt.
A gyakorlaton COMAO- (Composite Air Operations) feladatokat hajtanak végre a résztvevők, nappal, közepes és nagy magasságban.
Ami érdekes: a török média „elfelejtette” megemlíteni az IAF-et, mint résztvevőt.

Az Indiai Haditengerészet valószínűleg korszerű oktató repülőgépeket vásárol. A híradások szerint a British Aerospace-től 18-22 Hawk Advanced Jet Trainer (AJT) repülőgépet szerez be, miután a Légierő nem közösködik, azaz a tavaly 1,65 milliárd dollárért megvásárolt 66 Hawk-ot nem osztja meg a Haditengerészettel. Az újonnan beszerzett Haw AJT-k várhatóan 2008-tól állnak szolgálatba.Hivatalos források szerint a tárgyalásokban részt vesz a Hindustan Aeronautics Limited is, mely Bangalore-ban 42 Hawk AJT-t épít a Légierőnek. A fennmaradó 24 gépet a BAe építi meg Angliában.
A Haditengerészet az AJT-kkel azokat a pilótákat képezi ki majd, akik a 20, Oroszországtól vásárolt INS Vikramaditya, (leánykori nevén Admiral Gorskov, Kiev-osztályú repülőgép-hordozó), fedélzetére kerülnek majd, melyet éppen most újítanak fel. Várhatóan további MiG-29K-kat vásárolnak majd a saját tervezésű és építésű, 37,500 tonnás légvédelmi hajójuk (Air Defence Ship) számára. Ezeket a gépeket 4-5 év múlva a mai árakon adja el nekik az RSK-MiG.
További érdekesség, hogy bár előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az amerikai Defence Security Agency (DSA) képviselőivel két P-3C Orion haditengerészeti repülőgép lízingeléséről, a Haditengerészet parancsoksága Braziília, Franciaország, Olaszország és az Egyesült Államok felé ajánlatkéréssel élt, melyben 8-12 darab hasonló repülőgép beszerzését jelezték.
A játékosok: a brazil Embrarer P-99, a francia Dassault Aviation Falcon 900 MPA, az olasz Alenia Aerospazio ATR-72 ASW és a Lockheed Martin, mely a P-3 Orionokról ismert.
Kimaradt viszont Oroszország, mert a múltban sok probléma volt velük: késedelmes szállítás, gyenge szolgáltatások a vásárlás után, alkatrészproblémák.