Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, szeptember 16, 2005

Repülős hírek, #21

Felgyorsul az öregecske Shorts C-23B Sherpa könnyű szállító repülőgépek felváltására indított program. Az Amerikai Hadsereg mostani döntése szerint az 1,3 milliárd dolláros Future Cargo Aircraft (FCA) programban így 2006. júniusára kell megszületnie a váltótípusról szóló döntésnek.
A versenyben a C-27J Spartan-nal rést vevő Global Military Aircraft Systems (a gyártó Alenia és az L-3 Communications közös cége) képviselője szerint érthető a gyorsítás, figyelembe véve a Sherpák óriási, nem tervezett iraki igénybevételét, illetve a Nemzeti Gárda repült óraszámait. A győztes típust eredetileg 2007. januárra akarták kiválasztani, figyelembe véve a pénzügyi évek elszámolásait övező problémákat.
A Hadsereg eredetileg 30 darab gépet akart vásárolni, melyekkel a most rendszerben álló 43 darab C-23B-t cserélik le.
A versenytársak: a már említett C-27J , a Raytheon/EADS North America által kínált EADS CASA CN-235 és C-295 típusok. A Boeing csak szőrmentén van jelen: a McDonnell Douglas YC-15 prototípusát említették egy ipari fórumon, melyen a Hadsereg képviselői is jelen voltak. Figyelemre méltó, hogy míg az Alenia és a CASA repülőgépei turbolégcsavaros gépek, az YC-15 sugárhajtású.

Az elsődleges vizsgálatok szerint a navigációs rendszer hibája miatt zuhant le egy orosz Az elsődleges vizsgálatok szerint a navigációs rendszer hibája miatt zuhant le egy orosz Szu-27-es Nyugat-Litvániában. Az orosz hatóságok szerint a gép 30 km-re a kalinyingrádi határól esett le, a litván Védelmi Minisztérium szerint az eset délebbre történt, s két orosz Flanker ütközött össze.
Abban mindkét fél megegyezett, hogy az esetben senki nem sérült meg és nagyobb károk sem keletkeztek.
Az orosz szóvivő szerint a pilóta, Valery Troyanov őrnagy katapultált, majd egy helyi rendőrőrsön hallgatták ki. A litván hatóságokkal Vladimir Sviridov tábornok, a Légierő és Légvédelem 6. Hadseregének parancsnoka tárgyal arról, hogy orosz szakemberek repülhessenek a baleset helyszínére.
//Megjegyzések:
- Navigációs berendezés hibája? Elfogyott volna az üzemanyag, mert nem talált haza? Rádió sem volt?
- Hol volt a NATO légvédelme? Litvánia NATO-tag és ha jól emlékszem, a Szövetség más tagállamai látják el a légvédelmét, kitelepült alakulatokkal.//

285 millió dolláros programmal újítják fel a brazil F-5 Tiger II-eseket. A 46 felújított gépből az első szeptember 21-én kerül hivatalosan is átadásra a Canoas Légitámaszponton. Az F-5-ösöket a brazil Embraer és az izraeli Elbit modernizálta, így további 15 évig repülhetnek még. Az első gép az 1. „Pampas” század állományába kerül. A tervek szerint idén további 18 gépet szállítana le az Embrarer, de a jelek szerint csúszás várható. A felújítás többek között új műszereket, navigációs rendszert, katapultüléseket, fedélzeti oxigén-előállító rendszert, önvédelmi rendszert és többfunkciós radart jelent. Az átalakítás után a felújított ALX Super Tucano-k és a Tiger-ek azonos avionikai, navigációs és fegyverrendszerekkel lesznek felszerelve.
A Brazil Légierő tanulmányozza annak lehetőségét, hogy a felújított F-5-ösök vegyék át a kivonásra kerülő Mirage III-asok feladatait.

Immár három példányra bővült a BAE Systems Nimrod MRA4-flotta. A PA03-as jelű gép a 2007-ig tartó tesztidőszak fontos résztvevője lesz ezentúl.
A brit Védelmi Minisztérium tervei szerint összesen 12 darab Nimrod MRA4 készül a tesztgépekkel együtt, melyeket a pályázat győztesének a tesztidőszak végén a sorozatgyártott gépek szintjére kell átépítenie. Az átépítés vagy újraépítés kérdésen nehezen eldönthető: a többszörösen költségvetés-túllépett, méregdrága Nimrodok 94 százaléka új alkatrészekből áll majd.

Túllépte az 1000 repült órányit az a terhelés, melyet az Eurofighter Typhoon terhelési tesztre alkalmazott példánya kapott. A P-MAFT (Production - Major Airframe Fatigue Test) teszt 5 év alatt 25 esztendőnyi terhelést jelent majd a kísérleti gép számára.
A munkálatokat a BAE Systems yorkshire-i Structural and Dynamic Test (S&DT) központjában végzik.
A P-MAFT Typhoon mind a hat nagy szerkezeti egységet (első-, középső- hátsó törzsrész, jobb és bal szárny, hátsó vezérsík), a kabintetőt, a törzs alsó részét és a repülési felületeket mind tartalmazza. A tesztek során az aerodinamikai terhelések mellett a kabinok és az üzemanyagtartályok belső nyomásváltozásait is szimulálják. Emellett a hajtóművek, pilonok és más, nagyobb egységek tehetetlenségi terhelését is „megkapja” a Typhoon. Ehhez 116 hidraulikus terhelő szerkezetet és 8 pneumatikus nyomásszabályozót használnak. A szerkezet fáradására utaló jeleket 2300 érzékelővel rögzítik.

1 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

1:23 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home