Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, szeptember 13, 2005

Repülős hírek, #19

Többnapos megablog:

Szingapúr az F-15T-k mellett másfelé is tekintget: pontosabban a már harcedzett Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítőrendszer felől érdeklődnek. A városállam a korai légi felderítő és a hagyományos földi elektronikus felderítő kapacitását kívánja növelni, s ehhez az iparági források szerint átalakított RQ-4-eseket alkalmaznának, saját fejlesztésű szenzorokkal és harcrendszerekkel.
Szingapúrban jelenleg négy Northrop E-2C Hawkeye-t használ légtérfelderítésre, majd ezeket váltják fel vagy egészítik ki azok a 2007-2008 környékén érkező Gulfstream G550 repülőgépek, melyek légtérfelderítő és elektronikus felderítő szerepre egyaránt alkalmasak lesznek, köszönhetően az Israel Aircraft Industries berendezéseinek.
Emellé keres a városállam nagy hatótávolságú, pilóta nélküli felderítő eszközöket. Az ország még 2002-ben kezdett tárgyalni az EADS-szel egy közepes és nagy magasságban repülő, nagy hatótávolságú pilóta nélküli repülőgép kifejlesztéséről, melyet az Euromale program elemeinek felhasználásával készítenének el. Ez az együttműködés azonban a jelek szerint nem vált be, hiszen a General Atomics-szal az alacsony repülési magasságra szánt Predator-ügyben is folytak tárgyalások.
A Northrop a továbbfejlesztett és több mint 1300 kg teherbírású RQ-4B Global Hawk UAV első repülését 2006. közepére ígéri.

Három üzleti Boeinggel gazdagodik az Indiai Légierő. A három, modern rakétavédelmi eszközökkel felszerelt B737-700 repülőgép 2009-től érkezik majd meg Indiába. Az új gépekkel az 1983-ban vásárolt, hasonló feladatú Boeing B737-200-as eszközöket váltják fel.
Az indiai kormány a belföldi VIP-szállítási feladatokra öt Embraer Legacy repülőgépnek (VIP-esített ERJ-135 regionális utasszállító repülőgép) vásárolt, melyből az első három gépet már le is szállított a brazil gyártó. A három Boeing az elnök, az alelnök és a miniszterelnök külföldi utazásait szolgálja majd ki.
Az Embraer és a Boeing hat gépéből három párost állítanak össze: egy párost kap majd a miniszterelnök, egyet az elnök és az alelnök, míg a maradék két gép lesz a tartalék.

A VIP-részleg mellett a vadászbombázókat sem hanyagolják el az indiai Védelmi Minisztérium vezetői: nemrég az F-16C Fighting Falcon és az F/A- 18E/F Super Hornet mellett lobbizó amerikai katonai delegációt fogadtak. A Jeffrey Kohler tábornok vezette küldöttség prezentációkon keresztül bizonygatta, mennyire jól is járnának az indiaiak a választással. Az Amerikai Légierő és a Haditengerészet mellett a Boeing, a Raytheon és a
Lockheed Martin képviselői is felsorakoztak.
//A Raytheon a MIM-104 Pariot légvédelmi rakéta gyártásában érdekelt: ezek szerint nem csak a két vadászbombázó volt a terítéken. Hm,mm...//
Ne felejtsük el: India immár három éve jelentette be, hogy 126 darab többfeladatú repülőgépet vásárolna. Az üzlet természetesen az amerikaiakon kívül mindenki mást is érdekel: az orosz RSK MiG Corporation a MiG- 29M/M2-t, a svédek a JAS-39C Gripent, míg a francia Dassault a Mirage 2000-5 Mk2-t szállítaná szívesen.

A jelek szerint Kína komolyan fejleszteni akarja légi szállítási kapacitását: 38 darab
Iljusin Il-76TD Candid katonai teherszállító repülőgépet vásárol Oroszországtól. Az üzlet értéke 850 millió dollár. A Kommersant Daily értesülései szerint a gépek új gyártásúak lesznek. A bevásárlás egyben azt is jelenti, hogy a Szuhoj-vonal mellett, mely egyértelműen a támadókapacitást jelentette, a légierő kiszolgáló és támogató részét is fejleszti Kína. Bár nem szabad elfelejteni, hogy az Il-76-os kiválóan alkalmazható ejtőernyősök szállítására is, amely Tajvan ellen még hasznos lehet.
//megjegyzés: kínai felségjeles Il-76TD-90VD, beh szép is lenne...//

Még az év vége előtt véglegesítik a dél-koreai A-50-es könnyű támadó repülőgép felszereléseit és berendezéseit. A Korea Aerospace Industries (KAI) által közeltámogató feladatkörre szánt gépet a T-50 Golden Eagle gyakorlórepülőgépből fejlesztették ki. A KAI emellett egy másik, F-50 jelű változatot ajánl a dél-koreai kormánynak mellyel a légierő öreg Northrop F-5-öseitlehetne leváltani. Szöul eredetileg 22 gépet szánt támogató feladatra a az eredetileg megrendelt 96 T-50-es közül. 2003 óta már többféle eszközt és berendezést (radar besugárzásjelző, radar- és infravörös csaliszóró, éjszakai szemüvegek, infravörös kamera, a Textron Systems által gyártott CBU-105 intelligens bombakonténer) próbáltak ki, melyekkel az A-50-esek túlélőképesebbek és nagyobb támadókapacitással felvértezettebbek lehetnek. A végleges változatról várhatóan még az idei év vége előtt döntenek.
Ezek mellé egy harmadik többfunkciós monitor a fülkébe, többféle nehézfegyverzet: készen is van az együléses F-50-es változat. Szöul akár 160 darab F-50-est is vásárolhat, a döntés szintén az év végéig születik meg.

100 millió dollárnál is többet költ Ausztrália a LITENING felderítő/célmegjelölő konzténerek vásárlására. A Northrop Grumman és a Rafael közös, továbfejlesztett LITENING AT eszközét választotta az ausztrál Védelmi Minisztérium az ausztrál Hornetekhez. Bár hivatalosan „érzékeny adatnak” nyilvánították a konténerek számát és a beszerzés költségeit, de az SPX értesülései szerint a 71 F/A-18A/B gépet érintő Hornet Upgrade projekt számára a Northrop Grumman 37 konténert szállít 2006-2007 között. A konténerek értéke 1,2 és 1,67 millió dollár között lehet valahol. Az Amerikai Tengerészgyalogság 2004-ben 1,3 millió dollárért vásárolta darabját.
A LITENING AT a Raytheon Advanced Targeting Forward Looking Infra-Red (ATFLIR) konténerét és a Lockheed Martin Pantera készülékét győzte le. Az ATFLIR-t jelenleg is használja az Amerikai Haditengerészet az F/A-18-asain (a Tengerészgyalogosok pedig az LITENING AT-ra szavaztak). A Pantera pedig az F-15E-k fedélzetén Irakban kiválóan teljesítő Sniper XR exportváltozata.
A LITENING AT egy önellátó rendszer, mellyel a vadászgépek pilótái képesek felderíteni, követni és azonosítani a földi célpontokat, majd azokat irányított és hagyományos fegyverekkel támadni.
A konténerben egy 640 × 512 pixeles előretekintő infravörös kamera, egy új, 1004 × 1004 képpontos CCD kamera, egy lézeres céljelölő-követő, és egy infravörös lézeres célmegjelölő, lézeres céltávolság-mérő és egy levegő-föld adattovábbító rendszer található.

Néhány napja ütközött össze a két japán Eagle: a repülőesemény részesei a 82-8900 és a 12-8926 számú F-15J-k voltak, a 203. Hikotai állományából.
Az első gépről kép itt. Kicsit huzatos lehetett hazafelé...

Jön még több is... :)