Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, szeptember 06, 2005

Repülős hírek, #18

Kínai bölcsességgel turbózott nyomásgyakorlással jelzett jó estét!

Lezuhant a Thai Királyi Légierő egy AU-23A típusú repülőgépe augusztus 6-ána déli Prachuap Khiri Khan tartományban. A pilóta, Pruetji Ampornrat azonnal életét veszítette. A gép a 4th Air Division Wing 53 állományába tartozott. Az eddigi adatok szerint a gép gyakorlórepülés közben orral előre fúródott a Prachuap öböl vizébe.

Lezuhant egy orosz Szuhoj Szu-33-as haditengerészeti hajófedélzeti vadászrepülőgép szeptember 5-én, moszkvai idő szerint 16.27-kor. Az Északi Flotta állományába tartozó Szuhoj az észak-atlanti térségben esett le, gyakorlórepülés közben. Az első hírek szerint a fékezőkábel szakadt el, majd a gép legurult a fedélzetről és az 1100 méter mély óceánba zuhant. A pilóta, Jiruj Kornyejev alezredes sikeresen katapultált, majd az eset után 5 perccel egy Ka-27PS helikopter kimentette. A repülőgépen nem volt fegyverzet, a fekete doboz automatikusan kidobta magát a gépből és kimentették.

Kemény pusztítást végzett a Katrine hurrikán a USS Alabama Emlékpark repülőgép-állományában. A szélvihar elejére jellemző, hogy még az öreg csatahajó is elmozdult, így a hozzá vezető híd is megrongálódott.
Az első vélemények szerint a gyűjteményben szerencsére nem keletkezett helyrehozhatatlan kár.

A MiG-29-esek modernizációja a bolgár Védelmi Minisztérium egyik legnagyobb prioritású programja, nyilatkozta a bTV magántelevíziónak Veselin Bliznakov védelmi miniszter.
Kijelentése szerint Bulgáriának egy új repülőgépekkel felszerelt, 20 gépes századra is szüksége van, mely az F-16 Falcon, az F/A-18 Hornet és a JAS-39 Gripen típusokból állhat fel.
Gyaníthatólag a választást akarta megkönnyíteni a Lockheed Martin, amikor két F-16C Falcont küldött Bulgáriába. A két gép nyitotta meg az ötödik Plovdivi Nemzetközi Repülőnapot. A Bulgár Légierő parancsnoka, Simeon Simeonov tábornok fél órát töltött a 90-0829 számú F-16C Falcon fülkéjében. A két gép mellé egy pilótafülke-szimulátor is érkezett.
Nem árt megjegyezni, hogy az ország szomszédai, Görögország és Törökország (nem is beszélve a kissé távolabbi Lengyelországról) is F-16-osokat vásároltak, mely lépést az Amerikai Légierő mély egyetértése kísérte. Bulgária számára a Lockheed Martin a Block 50/52-es sorozatú F-16C/D gépeket kínálja.

Modernizációra készül India is: a hadsereg 197 könnyű helikoptert szerez be, de emellett olyan könnyű támadó helikoptereket is vásárolnának, melyeket a magas hegyvidéki területeken is használni lehet. Megjegyzendő, hogy a hadsereg gyakorlatilag függetleníteni kívánja magát a légierőtől, legalábbis ami a támadó és szállító helikoptereket jelenti. Ennek elsődleges oka az, hogy a legutóbbi hegyvidéki hadműveletek során sok probléma merült fel a szárazföldi csapatok támogatásánál.
A 197 könnyű szállító helikopterrel az öregedő Cheetah és Chetak eszközöket váltják le. A tenderre az Eurocopter és az American Bell Textron az esélyes, melyek idén nyáron már a második tesztsorozatot hajtották végre a Jammu, Kashmir és Rajasthan térségében.
A Hadsereg Repülőcsapatai számára 55 helikoptert vásárolnak meg, míg a fennmaradó 142 eszközt licenc alapján a bangalore-i Hindustan Aeronautics gyártja le. A szerződés értéke várhatóan meghaladja a félmilliárd dollárt.

Szeptember 6-án 10.10 körül, a felszállás után nem sokkal összeütközött két japán F-15J az óceán felett, Hokkaidó partjaitól északnyugatra. Mindkét repülőgép kényszerleszállást hajtott végre a Sapporo melletti Chitose légitámaszponton. A két repülőgép könnyebben sérült, sérülés nem történt.

Közös indiai-amerikai hadgyakorlat lesz a nyugat-bengáliai Kalaikunda légibázison. A november első hetében megrendezésre kerülő Cope India gyakorlaton az Amerikai Légierő többek között F-16-osokkal képviseli magát. Az Indiai Légierő a legjobb vadászgépeit küldi a 10 napos gyakorlatra.

Gyakorlatoznak az ausztrálok is: a Korat légitámaszpontra átdobott kilenc F/A-18A Hornettel és 120 fővel vesznek részt a Thai Boomerang gyakorlaton, a Thai Királyi Légierővel közösen.
A gyakorlaton az ausztrál Hornetek légiharcokban akaszkodnak össze a thai F-16-osokkal.
A gyakorlat egyfajta viszontlátogatásnak is felfogható, hiszen a thaiföldi Falconok tavaly augusztusban először vettek részt a legnagyobb, többnemzetiségű ausztrál hadgyakorlaton, Pitch Black-en.
Az F/A-18 Hornetek és a RAAF katonáinak többsége a 75. repülőszázadból érkezett az augusztus 25. és szeptember 9. közötti hadgyakorlatra.

Valószínűleg a Boeing viszi el a szingapúri vadászrepülőgép-tendert: a helyi Védelmi Minisztérium bejelentése szerint ugyanis végső fázisukba érkeztek a tárgyalások az amerikai óriáscéggel. Az F-15T Eagle a Dassault Rafale-t (még előtte az Eurofighter-t) ütötte ki a nyeregből. Az egymilliárd dollár értékű megrendeléssel egy századnyi öreg A-4SU Super Skyhawk-ot váltanak fel. A minisztérium szóvivője ugyanakkor nem jelentette be hivatalosan is a Boeing győzelmét: csupán „a média kérdéseire válaszoltak” a program állásával kapcsolatban.
Mint eme szerény blogon is szerepelt hírként, két hete értesítette a Kongresszust a fegyvereladásokért felelős amerikai hivatal a lehetséges szingapúri megrendelésről.
A Védelmi Minisztériumnak van miből költekezni: a városállam költségvetésének 31,2 százaléka, azaz 9,26 milliárd szingapúri dollár felett rendelkeznek.
A franciák pedig igazi nagyágyúkat vetettek be: a francia védelmi miniszter, Michele Alliot-Marie mellett maga Jacques Chirac elnök is a Rafale vásárlására noszogatta a szingapúriakat //gyanítom, a Szingapúri Védelmi Erők parancsnokával, Ng Yat Chun-nal is elbeszélgettek a pezsgőspohár mellett, mikor 2005. augusztus 30-án Franciaországba látogatott...//.
Valószínűleg az is nyomott azért valamit a latban, hogy a szingapúri légierő csak amerikai repülőgépeket használ, így logisztikailag is előnyösebb az Eagle üzemeltetése.
A Dassault mindenesetre egy olyan közleményt adott ki, melyben két okra vezetik vissza a Boeing győzelmét:
- A dollár jelenlegi gyengesége, mely hátrányosan érintette a francia ajánlatot;
- Az amerikaiak ereje ismét igazolhatja az ősi kínai közmondást: A bambusz mindig abba az irányba hajlik, amerre legerősebben nyomják. //Heh... //