Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, szeptember 05, 2005

Repülős hírek, #17

Letiltották a CAP 232-esek repülését Franciaországban, miután a francia műrepülő csapat tagja, Jean-Michel Delorme augusztus 30-án, verseny közben lezuhant. A pilóta a Francia Légierő Műrepülő Csapatának tagjaként a nemzeti bajnokságban versenyzett, amikor 19.00 körül, műrepülés közben gépének egyik szárnya levált. A gép és a pilóta Saint Yan mellett csapódott a földbe.

Késik az átadott hat darab C-130 Hercules közepes szállítórepülőgép, mert a repülőgépek felújításra szorulnak. Ez nem meglepő: a kibányászott adatok szerint hat darab C-130E változatról van szó, melyek tényleg nem mai darabok. Más információk szerint a hat C-130E-ből egyet szétszerelnek az amerikaiak, s ez tartalék alkatrészforrásként szolgál majd az öt másik gép számára. A felújítás egyben új Allison 56-A15 hajtóműveket, robotpilótát és műszereket jelent.
Decemberben viszont megérkezik az a két F-16A Falcon, melyet az Egyesült Államok jó szándékai jeléül adott át Pakisztánnak. A két öreg F-16A Block 15 változatú együléses gép felújítva (talán MLU-csomaggal?) érkezik majd Pakisztánba. Az még nem tiszta számomra, hogy a már leszállított 40 darabos Peace Gate II. vagy már az 1988-ban megrendelt, legyártott, de az országnak le már nem szállított Peace Gate III.-sorozatba tartozó gépekről van szó. Gyanítom az utóbbit, de ez nem szentírás... //A PAF egyik vezetője szerint a gépeket még használják az Egyesült Államokban, pontosabban az USAF repüli. Hümmm, honnan kerül át a két Falcon? Mintha valami derengene a le nem szállított 28 gép gyakorlógépként használatáról, asszem a Haditengerészet és a Légierő osztozott rajtuk, 2002. körül. Így viszont érthető lehet az, amit a pakisztáni tábornok mondott...//
A régebbi F-16A Block 15-ösöket is felújítják: a megvásárolt 40 gépből 32 még maradt, ezeket alakítják át MLU-változatra. Ha minden igaz: ugyanis a felújítást a saját légibázison, hazai cégek bevonásával, külföldi alkatrészek vásárlásával viszik véghez. A cél a független, külső segítség nélküli munka, ennek első lépéseként már felújították a Pratt & Whitney F100-PW-200 hajtóműveket. //Azért ez a saját erős MLU-program erősen hangzik...//
Pakisztán emellett 75 darab új F-16-os vásárlásáról is tárgyalásokat folytat: ezek már vélhetően a legújabb sorozató C/D-k lesznek. A megfelelő pénzösszeg előteremtése után F-22-eseket (220 millió dollár/db) és F-35 JSF-eket (100 millió USD gépenként) is vásárolnának, de ez nem túl valószínű.
Eközben hivatalos vélemények szerint jól halad a helyi JF-17 Thunder //lánykori nevén FC-1, kínai eredettel// program is, mely a high tech Falconok mellé kerülne, mint közepes tulajdonságú helyi repülőgép.

Lezuhant egy jemeni MiG-29 Fulcrum gyakorló repülés közben szeptember 4-én.
A katasztrófa Doha tartományban, Al-Hodeidah-tól 60 kilométerre északra történt. A 28 esztendős pilóta, Mohammed Al-Qarari életét veszítette.
Hasonló katasztrófa utoljára július elején történt, ekkor Mohammed Thabet Dareem alatt gyulladtak ki a Fulcrum hajtóművei. A pilótának ekor sikerült katapultálnia.
Mint ismeretes, Jemen eddig 8 MiG-29-est (6 -B és 2 -UB változat) kapott a 2002-ben meg vásárolt 14 gépből, ebből eddig két harci MiG-29B esett le.
Jemen egyébként bevásárolni látszik ezt-azt: egyes hírek szerint 12 darab Kamov Ka-52-es harci helikopter megvásárlásáról folynak tárgyalások.
Indonéziát is megcélozták: innen CN-235 és IN-250//???// típusú repülőgépeket, illetve közelebbről meg nem határozott típusú helikoptereket (Indonézia licencben Bo-105-ös, Bell-412-es és Super Puma helikoptereket gyárt, NBO-105, NBELL-412 és NAS-332 néven) vásárolnának.

Szeptember elsején először szállt fel a Northrop Grumman Multi-mode Electronically Scanned Array radarrendszerének működő változatával az átalakított Boeing B-737-es AWACS-gép. A gép az ausztrál megrendelésre indított Project Wedgetail program terméke. A St. Loius-ból induló 6 órás próbarepülést a program képviselői hibátlannak minősítették. A repülésre egy kimerítő, három hetes földi teszt után került sor, melyet a kaliforniai Victorville-ben végeztek. Ez utóbbi kísérletek során azt vizsgálták, hogy a Wedgetail radarrendszere miképp működik együtt a repülőgép többi rendszerével.
A Wedgetail első repülése során a radar kalibrálásához szükséges adatokat gyűjtötték be.
A második Wedgetail-gép, mellyel már a radarrendszer és a fedélzeti bevetésirányító rendszer működését is tesztelik, várhatóan még idén felszáll.
Ausztrália összesen hat darab B-737 Wedgetail AWACS-gépet vásárolt, az első két repülőgép várhatóan 2006-ban érkezik a megrendelőhöz.

Szeptember 2-án, 12.45 körül a Spanyol Légierő egy CASA C-101 típusú gyakorló repülőgépe zuhant egy lakóházra Baeza városának központjában. A Légierő Akadémiájának (Academia General del Aire) állományába tartozó gép pilótája, Cabezas Torres a katasztrófában meghalt, illetve a házban is meghaltak ketten, egy anya és csecsemője

Ha lassan is, de bővül az Iraki Légierő állománya. A Jordan Aerospace Industries (JAI) átadta a Sama CH2000 repülőgépek első hat gépes szállítmányát. A gépből összesen 16 darabot kap az Iraki Légierő, de a pilótákat is a JAI képzi ki. A Sama CH2000-asokat felderítő feladatokra használják majd. A gép teljes IFR-műszerezettségel rendelkezik.
A JAI kifejlesztett egy olyan földi irányítóállomást, ahol a gépre szerelt kamerák képet élőben képesek átvenni, illetve azokat irányítani is lehet a távolból. Ezt azonban nem tartalmazza a 16 gépre szóló szerződés.

A tekintélyes szakszervezet, az Ausztrál Munkásszövetség szerint a sztájktörők hanyag munkája miatt súlyosan károsodott az Ausztrál Királyi Légierő egy kétüléses Hornetje. A Boeing ugyanis nem tárgyal a a Williamtown Légitámaszpont május óta sztrájkoló mérnökökkel, a szakszervezet szerint ehelyett hozzá nem értő, tapasztalatlan munkásokkal végezteti el a karbantartásokat. Ennek eredményeképp az A21-109 lajstromjelű kétüléses F/A-18B nagyobb javítást igénylően sérült meg.