Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, szeptember 01, 2005

Repülős hírek, #16


...meg néminemű Népszabadság-cseszegetés, mert megérdemlik.

Először a hírek:

Nyolc P-3C Orion tengeralattjáróvadász és felderítő repülőgépet vett át a Pakisztáni Haditengerészet augusztus 31-én. Az akár 18 órás őrjáratozásra is alkalmas, négy hajtóműves repülőgépeket új avionikai és harcászati rendszerekkel szereli fel a Lockheed Martin, áll a pakisztáni közleményben. A repülőgépeket, melyek közel tíz évig álltak az AMARC-nál (pontos BuNo-k, előző használók itt) ingyen kapták, míg a felújítás nagy részét amerikai katonai segélyprogramok keretein belül oldják meg. A nyolc Orion átadásával 10-re nő a pakisztáni P-3C flotta. A már meglévő két Oriont is éppen felújítják, a munkálatok Pakisztánban folynak, amerikai segítséggel, s várhatóan az idei év végén felszállhatnak.

A jelek szerint a szállító repülőgépek koronázatlan királya, a Ruszlán ismét gyártósorra kerül. A bejelentést augusztus 31-én ejtette meg Valerij Szavotcsenko, az Aviastar-SP vezetője.
Az uljanovszki Aviastar-SP, mely az egyik legnagyobb oroszországi repülőgép-gyártó cége, gyártotta az An-124 Ruszlán teherszállító repülőgépet, a világ legnagyobb, sorozatban gyártott repülőgépét. Az elmúlt 20 évben összesen 36 Ruszlán készült el, melyek zömmel a Polet Cargo Airlines és a Volga-Dnyepr Airlines színeiben repülnek, de került belőle Líbiába, az Orosz Légierőhöz //btw, úgy emlékszem, láttam egy szaúdi festésű Ruszlánt is az Aranysas valamelyik számában// is.
Arról. Hogy a Ruszlán-gyártósor feléledhet, már a MAKS-2005-ös légiparádéval kapcsolatban írtam: ekkor az Aviastar-SP és a Volga-Dnepr, illetve a Polet írt alá háromoldalú szerződést. Az uljanovszki üzemben a most nyilvánosságra került tervek szerint mindkét légitársaság 5-5 repülőgépet kap 2012-ig. A jelenleg szerint legalább két Ruszlán félig-meddig készen lehet, hiszen Szavotcsenko szerint ha megteremtődnek a pénzügyi források, akkor két gépet nagyon hamar le tudnak szállítani a megrendelőknek. Az összes jelenleg felmerült igényt figyelembe véve akár 50 Ruszlán legyártása is lehetséges.
//Csak nekem jut az eszembe az a renitens gondolat, hogy itt a remek alkalom a sokat hiányolt EU-s légiszállítási kapacitás megteremtésére? Ha már úgyis elindul a gyártósor...//

Augusztus 30-án közel hét órán keresztül volt lezárva a Langley Légibázis kifutópályája, hat repülőgépet az Oceana Légitámaszpontra irányítottak.
A probléma gyökere: egy leszálló F-15C Eagle bal oldali futóműve nem működött, a jelek szerint összecsuklott. A pilóta a futómű hibáját előre jelezte, így a támaszponton felkészülten várták a reggel 09.45 körül leszálló gépet. Az Eagle-t a First Civil Engineer Squadron szakemberei elvontatták, a pályát megtisztították, majd délután 16.30 körül újból fogadta a gépeket a támaszpont.

Augusztus 31-én megérkezett az utolsó két Gripen is Csehországba. Az FMV pilótái két JAS-39D Gripent repültek át a Cáslav Légitámaszpontra. Ezzel teljes a 16 gépes cseh Gripen-flotta. A Cseh Légierő eddig csaknem 300 repült órát „tett” az április óta érkező gépekbe.






Végrehajtotta első repülését a BAE Systems harmadik generációs helyből fel-és leszállni képes pilóta nélküli repülőeszköze. Az új tervezésű, elsősorban felderítési és megfigyelési feladatokra szánt IAV2 Dél-Karolinában szállt fel. A BAE az amerikai Tengerészgyalogság, a különleges alakulatok, a Belbiztonsági Miniztérium (Department of Homeland Security) és az Erdészeti Szolgálat figyelmébe ajánlja a járművet, persze integrált érzékelőkkel felszerelve.
A repülésre 103 Fahrenheites (40 Celsius fokos) hőmérséklet mellett került sor, amely olyan „híg” levegőt eredményezett, mintha 6 ezer láb magasan lennének a tesztelők. Az 5-10 csomós szél már csak hab a tortán. A repülés során 20 fontos terhelést szimuláltak, melyek a leendő érzékelők tömegét helyettesítették.
Az IAV2-es egy 22 hüvelykes (kb. 56 cm-es) átmérőjű csőlégcsavarra épülő valami, amely összesen 37 hüvelyk (94 cm) széles, 152 cm magas. Az eltakart légcsavar lehetővé teszi, hogy a katonákhoz közel lehessen üzemeltetni a járművet, akár szakasz- vagy századszinten is (egy régebbi BAE UAV, gyaníthatóan elődtípus képe itt).

Összesen legfeljebb 2,26 milliárd dollárért fog az USAF Air Mobility Command nemzetközi légiszállítási szolgáltatásokat.
- Alliance Contractor Team: 1,22 milliárd dollár. A csapat tagjai: World Airways, Evergreen International Airlines. Az Evergreen International Airlines már eddig is körülbelül 200 megbízást kapott az iraki háború alatt.
- Federal Express Charter Programs Teaming Arrangement (azaz a FedEx): 864,5 millió dollár.
A csapat tagja az Atlas Air Worldwide Holdings, a cég két leányvállalata az Atlas Air és a Polar Air Cargo.
- United Parcel Service Contractor Team (magyarán UPS): 120,7 millió dollár, a Kalitta Air LLC és a North American Airlines rézvételével.
- Miami Air Team (az Alaska Airlines és a Miami Air együttműködése): 42 millió dollár.
- Continental Airlines: 11.4 millió dollár.


Sikerült azonosítani az augusztus 15-i afganisztáni katasztrófában lezuhant egyik spanyol Cougart: az ET-659-es lajstromszámot viselte. A roncsokat az Amerikai Hadsereg CH-47D Chinook-ja szállította el a helyszínről augusztus 26-án Herat repülőterére.
A spanyol Védelmi Minisztérium pótolja mind a két Cougart, illetve az elesett katonák helyére is újak érkeznek.




Nah, kapjon akkor a napilap is: a Népszabadság tudósítása többek között arról is tájékoztat, hogy "már elkezdték a hadrendbe állítását a harcképességét tekintve tíz Mi-8-cal felérő Mi-28N típusú helikopternek". Nos, t. úr nem kevéssé epés megjegyzése szerint "elkezdték a hadrendbe állítását a harcképességét tekintve 2000 hógolyóval felérő ak47-nek?"
A dolog alapvetően ott hibádzik, hogy az MTI nagyra becsült újságírója nem tudja, mi a különbség az Mi-8 Hip és az Mi-24 Hind között (elárulom: bár a "Minyó" felfegyverezhető, de alapvetően szállító helikopter, míg a Mi-24 Hind támadóhelikopter), továbbá azt az eléggé ismert tényt sem tudta, hogy az Mi-28 Havoc éppenséggel az Mi-24 Hind váltótípusaként fejlesztődött ki vala //nemrég az orosz légierő vezérkari főnöke, Mikhajlov tábornok nyilatkozott elismerően a Havocról, írtam is róla//.
Nem nehéz amúgy, Google kérdése az egész. Meg persze az újságírói hozzáértésé.

A másik Népszabi-találat: az augusztus 30-i papírújság 20. oldalán értesítik a Nagyérdeműt, hogy Solt mellett lezuhant egy Kamov, majd kijelentik, idézem: "A legfiatalabb Ka-29-es is csaknem harmincéves."
Nomármost, ez itt egy Kamov Ka-29 Helix, melynek egészen pontosan 1984-ben indult meg a sorozatgyártása. Jelentkezzen, aki látott egy ilyet szúnyogot irtani a feje fölött!
Én inkább a jól ismert Ka-26-ra tippelnék, mint a baleset résztvevője.
Tudom, apróságok, csak éppen ezek teszik hitelessé a cikket, így a Népszabadságot is.
Ünnepélyes körülmények és a széles(?) nyilvánosság előtt felajánlom Vörös T. Károly úrnak, hogy az újságja repülős anyagait a megjelenés előtt ingyen és bérmentve átolvasom.
Ennél többet tenni nem tudok... ;)