Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, szeptember 09, 2005

Gratulálok a Magyar Nemzetnek is...

Azért megjegyezném, a Magyar Nemzet sem megy a szomszédba egy nagyobb adag baromságért. Lássunk néhány gyönygyszemet Jack Corn tollából (eredeti cikk itt):


1., „...haditengerészet egyik SU-33-as vadászbombázója túlszaladt az egyetlen, még üzemben levő orosz repülőgéphordozó anyahajó platóján és a tengerbe pottyant.”

Először is: a repülőgép-hordozó és az anyahajó két, egymástól teljesen különböző hajótípus. A repülőgép-hordozó az olyan, mint amit például a Top Gun vagy a Végső visszaszámlálás című amerikai filmben lehet látni: baromi nagy acélsziget.
A szerencsétlen Admiral Kuznyecov ráadásul egy Kuznyecov-osztájú (1143.5 típusú) nehéz repülőgép-hordozó cirkáló, már ami a hivatalos besorolását illeti. Google, 2 perc.
Az anyahajó ellenben egy olyan hajó, melyet a hidroplánok, azaz a vízre leszállni képes repülőgépek pátyolgatására-ellátására fejlesztettek ki. Kisebb, hagyományos méretű és kialakítású hajótest, a vízre szállt gépeket egy daruval emelik a hajóra.
Azonkívül megjegyezném, hogy platója például az IFÁ-nak van, meg a kamionoknak is. A repülőgép-hordozónak speciel repülőgép-fedélzete van. Ajánlott szakirodalom: Aranysas magazin.


2., „sokmillió dolláros, összehajtható szárnyú SU-33 Flanker szép csendesen elmerül a habokban. Jurij Kornyejevet, a pilótát a helikopterből leeresztett kötél segítségével a társai pár perc múlva felhúzták.”

Első megjegyzés: nem összehajtható, hanem a szárny külső része felhajtható. Így néz ki.

Másodszor: a vízből történő légimentés egy kicsit bonyolultabb, mintsem egy kötéllel pár perc alatt felhúzzák. Erről a témáról az egyik idei Aranysasban volt egy kiváló cikk, az angol RAF kutató-mentő szolgálatát bemutatva, működés közben.
Szóval a pilótát pl. meg kell találni, utána a mentőbúvár vagy kiugrik a helikopterből mellé, vagy egy csörlővel eresztik le. A két embert végül egy speciális csörlővel húzzák fel a helikopter fedélzetére.


3., „Az SU-33-as a 23 éve üzemelő, SU-27-es típusú, szárazföldről induló támadó bombázó tengeri anyahajóra tervezett, továbbfejlesztett változata.”

Fájdalommal a hangomban jelentem: a szegény Szuhoj Szu-27-es soha nem volt támadó bombázó, legalábbis a mondatban szereplő alapváltozat. Vadászgép a drága, nem is akármilyen.

4., „A Kuznyecovon már az első hónapokban súlyos baleset történt, mikor az egyik leszálló SU-25UTG vadászgép alvázának jobb oldala eltörött, és a gép az anyahajó irányítótornyának ütközve nagy anyagi károkat okozott.”
A repülőgépeknek NINCS alváza! Nincs nekik olyan, összetett kézzel könyörgöm! Sárkányuk van, úgy hívják a vázszerkezetet.
A kollega vélhetően a 2004. október 18-i kényszerleszállásra gondolt, ekkor egy Szu-25UTG kiképző repülőgép (és nem vadászgép, könyörgöm!) az első leszállási kísérleténél megrongálta a repülőgép alsó részét, így a második leszállás egyben kényszerleszállás volt. Ekkor a gép csaknem teljesen hasraszállt, de méterekkel a torony előtt megállt.

5., „2001. július 17-én, a Pskov katonai körzetben rendezett légiparádén az egyik 33-as egy dugóhúzós mutatvány után a földbe fúródott.”

Hát izé, az eddig talál 8 forrás egyöntetűen azt mondta, hogy leszállás közben, a földet érés előtt másodpercekkel zuhant le a Szuhoj, pilótájával együtt.

Szép munka volt.