Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, augusztus 19, 2005

Repülős hírek #9

Orosz különkiadásunk főbb hírei, a BBC és az ITAR-TASS alapján:

Az európai zajnormáknak megfelelően alakítják át az Il-76MD katonai szállítórepülőgépeket kjelentette ki Vlagyimir Mikhajlov tábornok, az orosz légierő parancsnoka. A felújítás mellett ugyanakkor fontosnak tartotta a tábornok, hogy minél hamarabb megkezdődjön az Il-76MF nehéz szállítórepülőgép voronyezsi gyártása. //Az egyre növekvő olajbevételek talán megteremtik a beszerzések pénzügyi fedezetét.// Az új Candid már PS-90 hajtóművekkel felszerelt, 60 tona teherbírású, 8,000 km-es hatótvolságú repülőgép //jegyzem meg halkan, ez a többi forráshoz képest nagyon soknak tűnik//. Az MD változathoz képest a hajtóművek cseréjeí mellett 6,6 méterrel meghosszabbították a géptörzset.
Az Il-76MD felújítása a tábornok szerint még az idén befejeződik: a két esztendős program eredményeképp a gépek PS-90 hajtóműveket kapnak, melyek az ICAO előírásai mellett az európai és az amerikai szabályozásoknak is megfelelnek.
Megjegyezném, hogy nem véletlen az Il-76-osok életben tartása: az An-70-es program a legfinomabb megfogalmazás szerint is nehézségekkel küszködik (katasztrófa //1995. február 10., a kísérő, filmező An-72-essel ütközött össze az első prototípus 3200 méteres magasságban. A kísérő gép sérülten leszállt, a vízszintes bal vezérsíkját és a függőleges vezérsík jelentés részét elveszítő An-70-es lezuhant, a hétagú személyzet életét veszítette.//, kényszerleszállás //2001. január 27, reggel 6 óra, Omszk mellett. Felszállás után két hajtómű leállt, 20 méter magasról a hóra kényszerleszállt. A törzs ketétört, 4 könnyebb sérült.//, pénzügyi bonyodalmak), ezért azzal lehet csak repülni, ami van //Pedig az An-70-es szerintem az egyik legszeb szállítórepülőgép, amit valaha is építettek. Az az orr-rész!!!//. Mint ahogy a tábornok is kijelentette, 2015 és 2020 között továbbra is a Candid-flotta marad az orosz légierő szállítórepülőgép-flottájának gerince, mind a repülőgépek számában, mind szállított árumenyiségben.
A tábornok emellett azt is közölte, hogy az új hajtóművek 825 km/h csúcssebességet tesznek lehetővé, így a szállítógép nagyobb eséllyel képes áttörni az ellenséges légvédelmen. Nomármost erre azért kíváncsi lennék: hogyan is gondolta ezt?
Az öregedő és a kivonás előtt álló An-12 és An-26 //Yessss, a kedvencem, a kiváló Dimitrij Szamborszki-féle An-24RV pilótafülkéjében (itt letölthető, v2.0 meg innen) már lassan 150 repült órát jegyzek a FS2004 univerzumában repdesve...// repülőgépek leváltása is napirenden van. A Magyar Légierő által is repült //Kecsón, a repülőnapon hármas kötelékben jártak, plusz egy a statikuson...// kisebb Ancsát az Il-112 könnyű szállítórepülőgép váltja majd le.
Az An-12-es leváltása már bonyolultabb, a tábornok szerint indiai érdeklődés mutatkozik a váltótípus fejlesztése ügyében. A főbb követelmények: a jövőbeni, BMP-3-as ra és a BMD-3-asra alapozott harcjárművek felférjenek //lásd: C-130 és a Stryker (itten). Csak épp az oroszok józanabbul gondolkodnak: nem a repülőgéphez igazítják a harcjárművet, hanem fordítva.//, az orosz repülőterek 80 százalékára le tudjanak szállni, nagyobb sebesség és a világszínvonalnak megfelelő alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás.

Nomármost nem csak a szállítórepülőgépek, hanem a vadászgépek területén is történik ez-az. A légierő igáslova továbbra is a modernizált Szu-27SM marad, még legalább 15 évig. Az első új Szuhojokat 2004. decemberében kapta meg a légierő, majd ezeket a tadzsikisztáni Vosztok 2005 hadgyakorlaton próbálták ki, 2005. áprilisában. A gyakorlat lényege az volt, hogy a távolról, csaknem 900 km-ről, az oroszországi Kant légibázisról startoló Szu-27SM és Szu-24M2-es repülőgépek a hegyes területen, havazás közben, csökkent látótávolság mellett mértek csapást, majd távoztak haza.
A típussal további gyakorlatok várhatóak, immáron légi utántöltéssel is, Kínában és Indiában. Itt már a stratégiai légierő //értsd: nehézbombázók//, szállító- és más repülőgépek //gyanítom: Il-78 Midas tankergépek és A-50 Mainstay AWACS-ek// is részt vesznek.
A hosszú ideje frotnbombázó szerepkörben működő Szu-24-eseket 15 éven belül váltják fel a Szu-34-es //leánykori nevén Szu-27IB, hihetetlenül ocsmány papucsorral...// támadógépekkel. Az új gép állami próbaüzeme már „virtuálisan befejeződött” //na, ez vajon mit is jelenthet???//, a tábornok a gép teljesítményéről természetesen elégedetten nyilatkozott.
Egy későbbi nyilatkozatában Mikhajlov kijelentette, hogy a Szu-27 Flanker és a MiG-29 Fulcrum további fejlesztései elsősorban az aerodinamikára, illetve a fel- és leszállási teljesítményre koncentrálnak majd //Megj.: 1., Ez vélhetően erősebb hajtóműveket jelent. Kérdés, hogy mi lesz az üzemanyag-fogyasztással, ez főleg a Fulcrum esetében lehet érdekes. 2., Ha a tábornok valóban ezt mondta, akkor lenne egy kérdésem: nem inkább az elektronikát kéne pofozgatni? Legjobb emlékeim szerint a manőverező légiharc manapság már igen ritka: jóval inkább a távolról indított rakéták döntik el az ütközet végeredményét...//
A MiG-29-es élettartamát 40 évre vagy 6000 repült órára tolják ki.
A Szu-25 Frogfoot váltótípusa a továbbfejlesztett Szu-39 lesz, mely precíziós csapásmérésre is alkalmas.

A helikopterekről: Mikhajlov tábornok a Mi-28N Night Hunter harci helikoptert //Apacsszkij...//favorizálja, s feleslegesnek nevezte, hogy a Mil gépe mellett a Kamov tervezőiroda Ka-50 Black Shark helikopterprogramját is finanszírozzák. Mint kijelentette, egyetlen eszközre kell összpontosítani, s ez bizony a Mi-28N. Jelenleg két példánya repüli a tesztprogramokat, egy harmadik pedig október végén vagy november elején csatlakozik a programhoz.
A sorozatgyártás várhatóan 2006-ban kezdődik meg. A típus lesz a légierő standard támadó helikoptere, a jól bevált Mi-24 Hind váltótípusaként.

Nagyvasak: a Tu-160 Blackjack stratégiai bombázó repülőgép továbbfejlesztése elsősorban a hagyományos, nem nukleáris fegyverek területét érinti. Az öreg Tu-95MS stratégiai rakétahordozó repülőgép is felfrissül: növelik a hatótávolságát, javítják a navigációs és az informatikai rendszerét.
A Tu-22M3 új navigációs rendszert, irányított bombákat és precíziós csapásmérésre alkalmas levegő-föld rakétákat kap.