Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, augusztus 08, 2005

Repülős hírek, #7

Lássuk csak:

Meglepő hír érkezett: Bulgária 16 F/A-18E/F Super Hornet után érdeklődött, immáron hivatalosan is az amerikai hatóságoknál. Bulgária az első külföldi vevőjelölt erre a típusra. Az üzlet értéke becslések szerint 1 milliárd dollár körüli //kérdés: miből teremtik elő ezt az igen nagy összeget?//. Az eladást több amerikai hivatalnak és hatóságnak - így például a Kongresszusnak és a Védelmi Minisztériumnak - is jóvá kell hagynia.Ha már a bulgár védelmi miniszter levelet írt, akkor körbenézett még a polcokon: 12 használt F-5 Tiger II-es után is érdeklődött, valószínűleg okató repülőgépként alkalmaznák őket.

Két félkész F/A-18F Super Hornetet toltak át a Boeing St. Louis városában lévő üzemének gyártósoráról egy külön hangárba: belőlük lesz az első két EA-18G kísérleti repülőgép.A tervek szerint az EA-18G Growler fogja leváltani az öregedő, repülőgép-fedélzeti EA-6B Prowler elektronikus zavaró- és támadórepülőgépet. Ehhez elsőre megkapják a Prowler összes elektronikus rendszerét, többek között az ALQ-218(v)2 taktikai rendszerét, az ALQ-99 taktikai zavarókonténereket is.A két, EA-1 és EA-2 jelzést kapott repülőgép 2006. szeprtemberében és novemberében száll majd fel először. Az első EA-18G-század a 2009-es pénzügyi évben áll hadrendbe.

Július 28-n szállt fel először az első sorozatgyártású Sikorsky MH-60R. A repülés során a Stratfordból felszálló helikopter másfél órán keresztül repült. Az MH-60R Multi-Mission Helicopter (MMH) az SH-60B és SH-60F Seahawk eszközöket váltja le, víz alatti és feletti feladatokat egyarán ellátva. AZ amereikai haditengerészet 2015-ig évente harminc, összesen 254 darab MH-60R-t vásárolna, legalábbis a jelenlegi tervek szerint. A logisztikai kiszolgálást és a kiképzést könnyíti meg, hogy azonos, elsősorban digitális eszközökre épülő pilótafülke lesz minden MH-60S Nighthawk és MH-60R MMH helikoptereken.
//Egy apró kérdés: ugye az M előjelzés eddiglen a különleges erőket támogató helikoptereket (MH-53 Pawe Low, MH-47G Chinook, ilyes...) jelölte. Akkor ez így most hogyan is?//

A földnek ütközött és lezuhant a Dél-Afrikai Légierő egy Denel Aviation AH-2 Rooivalk típusú harci helikoptere. A baleset Bloemfontein mellett történt augusztus 3-án. A helikopter a Bloemspruit Légitámaszponton működő 16. század kötelékébe tartozott, a két pilóta a zúzódásoktól és kisebb vágásoktól eltekintve nem sérült meg komolyabban. A Rooivalk egy rutinrepülés közben "irányítás nélküli leszállást" hajtott végre nem messze a légitámaszponttól. A lezuhant helikopter új volt, alig 100 repült órával rendelkezett. Az első hírek szerint egy új robotpilóta-rendszer tesztrepülésén történt a baleset. A lezuhanás pillanatában is az elektronikus pilóta vezette (azaz nem vezette) a Rooivalkot.A rotorlapáto súlyosan megsérültek, az orr-rész letört a törzsről. Azt jelenleg nem tudni, hogy a gép javítható-e, vagy totálkárra törték.

Augusztus 3-án, 10.49-kor felszállás közben kigyulladt és elégett a KOlumbuiai Légierő FAC-2181 lajstromjelű OA-37B repülőgépe. A Dragonfly az Ernesto Cortissoz nemzetközi repülőtérről szállt volna fel, egy gyakorlórepülést végrehajtó géppár tagjaként. Félúton azonban nagyon erős rezgés lépett fel, a pilóták ekkor a felszállás megszakítása mellett döntöttek. Az OA-37B a fékezés közben letárt a kifutópályáról, majd röviddel a megállás előtt kigyulladt az orrfutómű környéke. A tűz átterjedt a géptörzs elejére, így a pilótafülkére is. A kétfős személyzet sértetlenül kimenekült a repülőgépből.