Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, augusztus 31, 2005

Repülős hírek, #15

Csak néhány apróság:

Megkezdte a koreai T-50 Golden Eagle szuperszonikus gyakorló repülőgép sorozatgyártását az állami tulajdonú Korea Aerospace Industries (KAI). A tervek szerint a KAI 94 darab T-50-est ad át a légierőnek 2011-ig.
A T-50-es projekt még 1997-ben indult meg, az amerikai Lockheed Martinnal együttműködve. A 13,13 méter hosszú, 9,45 méter fesztávolságú és 4,94 méter magasságú repülőgép sebessége 1,4 Mach, a csúcsmagasság 14,630 méter. A gyakorló repülőgép természetesen a legfrissebb elektronikai berendezésekkel felszerelt, a jelen és a jövő repülőgéptípusainak oktatására is alkalmas, de emellett gazdag készletből szerelhető fel levegő-levegő és levegő-föld fegyverzetből.
//Számolgassunk egy kicsit: 1997-2005, akárhogy nézem, nem több, mint 8 év. Namármost nézzünk más dátumokat: az Eurofighter 1979. óta készül, European Collaborative Fighter néven, míg az Airbus A-400M 1982-ben, a British Aerospace/Aerospatiale/MBB/Lockheed közös Future International Military Airlifter (FIMA) programjaként indult. Eurofighter: 26 év, A-400M: 23 év. És a tömegtermelés a legnagyobb jóindulattal sem fedezhető fel. További kommentár nem szükséges, pedig még lenne mit...//

A hírek szerint a Boeing F-15T repülőgépe győzedelmeskedhet a francia Rafale felett a szingapúri tenderen, bár a döntés átcsúszhat 2006-ra. Eredetileg idén szeptemberre volt várható a döntés, mely 8-12 repülőgép vásárlását jelentené. A két gyártó céggel a tárgyalások már 2 hónapja lezárultak. Ahhoz, hogy a 2008-as szállítási határidőt tartani lehessen, még az idén dönteni kéne a győztes típusról. A 2006-os döntés egyben 2009-es szállítási határidőt jelent. Az eredeti ajánlatkérés 8-12 repülőgépről, további 8-12 gépes opcióról szól, de ha késik az F-35-ös, akkor további gépeket vásárolna a szingapúri légierő.
A szingapúri Defence Science & Technology Agency az értesülések szerint a tesztek alapján az F-15T-t hozta ki győztesként, de természetesen a szingapúri kormány mondja ki a végső szót. Mindenesetre megjegyzendő, hogy a fegyverexportért felelős amerikai szervezet, az US Defence Security Cooperation Agency a múlt héten értesítette a Kongresszust az F-15T lehetséges eladásáról. Emellett az augusztus 22-i értesítés listája szép hosszú: 200 darab AIM-120 AMRAAM és 200 darab AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéta; 50 darab GBU-38 Joint Direct Attack Munition (JDAM) és 30 darab AGM-154A Joint Stand-off Weapon (JSOW), mindkettő BLU-111 robbanófejjel szerelve; 30 darab egységes(???) robbanófejjel felszerelt AGM-154C JSOW. Emellé némi elektronika 24 darab Link 16-terminál és 44 darab
AVS-9(V) éjellátó szemüveg.
A szingapúri F-15-változat hasonlít a koreai F-15K-ra, de a Raytheon APG-63(V)3 fázisvezérelt radarkészülékével szerelték fel.

10 darab CASA C-212-es könnyű szállító repülőgépet vásárolna az indonéz kormány a helyi PT Dirgantara Indonesia repülőgépgyártó cégtől. A lépés nem meglepő, hiszen a kormányzat már eddig is 80 szállítógépet vásárolt, CASA C-212 és CN-235 típusokat vegyesen.
A 12 személyes C-212-eseket szállító, ejtőernyős, tengeri őrjáratozó és légimentő feladatokra is lehet használni. Egy gép ára 4 millió dollár.
A Dirgantaratól 3 CN-235-öst rendelt Malajzia, 6-ot Thaiföld, míg korábban 8 CN-235-öst szállítottak Dél-Koreának.

Híres Tomcat mása kerül a Reagan Library elé: a BuNo 162592 gyári számú gépet a BuNo 160403 színeire festik. Az AJ101 oldalszámú, a VF-41-es századba tartozó F-14-es Hank Kleeman és Dave Venlet vezénylete alatt 1973.08-19-én egy líbiai Szu-22-est lőtt le.

Lassan vége a Canbera-korszaknak: szeptember elsejétől leáll az utolsó Canberra T4 kiképző repülőgép is. Ez azt jelenti, hogy a fotófelderítő repülőgépekhez már nem képeznek ki/át újabb pilótákat.
Az utolsó oktatógépet az English Electric prorotípusának megfelelően festik át, mely 1949. május 13-án szállt fel először. A maradék négy Canberra PR9-est 2006-ban vonják ki.