Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, augusztus 30, 2005

Repülős hírek, #14

Tíz darab új RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli repülőgépet rendelt az amerikai kormány a Northrop Grumman Systems-től. A 60,2 millió dolláros üzlet során öt Airborne Signal Intelligence (SIGINT) processzor hordozására alkalmas gépet, négy Enhanced Integrated Sensor Suites (E-ISS) Predatort és egy „csupasz” repülőt rendeltek. A gépeket 2006. májusáig szállítják le.

Immár 109 darabra nőtt a CH-53E Super Stallionokra szerelhető éjjellátó orrtornyok száma. A Raytheon Co. Space and Airborne Systems által szállítandó tornyok száma a most bejelentett 83 darabos megrendeléssel 109-re nő. A 38,8 millió dolláros üzlet során olyan forgatható tornyot kapnak (B-kit) a nehéz szállító helikopterek, melyekben egy FLIR-egység (Forward Looking Infa-Red, előre néző infravörös kamera) és más elektronikai rendszerek kapnak helyet. AZ utolsó tornyok várhatóan 2009. szeptemberében készülnek el.

Augusztus 22-én kényszerleszállást hajtott végre a Boeing gyártelepén egy F-15K vadászbombázó repülőgép. A Szingapúrnak szállítandó 40 gép egyike egy tesztrepülésen vett részt. A gép reggel 09.42-kor szállt fel a Lambert Field repülőtérről. Rögtön a repülés legelején kapott jelzést műszerfalán arról a pilóta, hogy gondok vannak a repülőgép blokkolásgátló rendszerével. Amikor a pilóta a leszállásról döntött, nem tudott megbizonyosodni arról, hogy a futóművek rendben kijöttek és rögzültek, ezért a gép alacsony sebességű és magasságú áthúzással örvendeztette meg a Boeing épületénél gyülekező mérnököket. A vizuális megfigyelés szerint a futómű rendben volt, így a pilóta a kereskedelmi célú kifutópályára rendben lerakta az Eagle-t.

Csupán 100 ezer dollárért értékesítette a cseh védelmi minisztérium a kiöregedett 21 darabos MiG-21-es flottát. A gépeket egy meg nem nevezett cseh cég vásárolta meg. A hivatalnokok szerint azért volt ilyen alacsony az ár, mert a gépek nagyon rossz állapotban voltak.

Az eddigi i nformációk szerint Brazília megkapja az 513-as és 514-es Mirage 2000B, illetve a 9-es számú Mirage 2000C repülőgépeket Franciaországtól. A gépeket a Dassault bordeaux-i létesítényében újítják fel..

Madárral ütközött és lezuhant a kanadai műrepülőcsapat, a Snowbirds-ek egyik repülőgépe augusztus 24-én. A CT-114 Tutor a Thunder Bay-ben lévő Marina Park mellett ért földet.
A pilóta, a 39 esztendős Andy Mackay kapitány néhány másodperccel a becsapódás előtt katapultált, így túlélte a katasztrófát. Mackay sérüléseit a helyi Thunder Bay Regional Health Sciences Centre-ben kezelték. A katasztrófa a Thunder in the Air légibemutató megkezdése előtt történt. A pilóta a lezuhanás okaként a hajtómű hibáját említette.

Augusztus 25-én lezuhant a Pakisztáni Légierő egyik Mirage IIIPA típusú vadászbombázó repülőgépe. A gép a déli Sindh tartományban zuhant le, szerencsére a földön nem okozott sérülést a katasztrófa. A Mirage rutin bevetésen vett részt, amikor technikai problémák miatt Badin település egy üres részére zuhant le a gép. A pilóta sikeresen katapultált és földet ért.

37 év után találták meg egy lezuhant An-12-es roncsait Indiában. A Himaláját átrepülni szándékozó, Leh-ből Chandigarh-ba tartó négymotoros szállító repülőgép még 1968. február 7-én, rossz időjárási körülmények között tűnt el Himachal Pradesh hegycsúcsai között, 112 katonával és a személyzettel fedélzetén.
A gép roncsai öt négyzetkilométeres területen szóródtak szét a havas hegycsúcsok között, 6000 méteres magasságban. A kutatás akkor kapott új lendületet, amikor 2 ével ezelőtt hegymászók megtalálták az utasok egyikének holttestét, akit azonosítani tudtak.
Az idei keresés során sikerült megtalálni a gép roncsait és a holttestek egy részét is. Az Indiai Hadsereg az összes emberi maradványt össze akarja gyűjteni a baleset helyszínén.

Augusztus 24-én 14.40-kor lezuhant a Brazil Légierő V Brigada Aerea alakulatához tartozó, C-936 oldalszámú A-4AR Fighting Hawk vadászbombázó repülőgépe. A gép Rio Cuarto városától 18 km-re délre ért földet, a pilóta sikeresen katapultált.
Sajnos a baleset helyszínén másnap lezuhant egy Hughes 500 helikopter is, két halálos áldozata volt a katasztrófának.
És ezzel még nincs vége: egy újabb Hughes 500E (H-36-os oldalszámmal) zuhant Cordoba városától nem mesze. Négyen haltak meg.

Japán feladja: a Védelmi Ügynökség bejelentette, hogy az öreg F-4 Phantom II-esek leváltását nem saját fejlesztésű, hanem külföldről vásárolt vadászbombázó repülőgépekkel oldja meg. A meg nem nevezett leendő szállítók listája hat fős, amerikai és európai résztvevőkkel.
Az eredeti japán tervek arról szóltak, hogy az F-2-es alapján //mely eltéveszthetetlenül az F-16-osra hajaz// saját fejlesztésű gépekkel pótolják a visszavonuló Dieseleket. Az F-2-es radarrendszerének hibái azonban meghiúsították a terveket.
Kérdés, ezek után lesz-e valaha is elegendő fejlesztési potenciál, hogy hazai vadászbombázó repülőgépet fejlesszenek ki Japánban, vagy végleg külföldi eszközökre lesznek rászorulva.
Az Önvédelmi Légierő jelenleg négy vadászgép-típussal rendelkezik: F-15J Eagle, F-4EJ Phantom II. elfogó feladatkörben, illetve illetve a hazai F-1 és F-2 gépek, melyek levegő-föld és hajóelhárító támadó feladatokat lát el. Az ASDF az első F-4-eseket 1973-ban kezdte alkalmazni, jelenleg 91 példányuk repül a Misawa, a Nyutabaru és a Naha légitámaszpontokon.
Az F-4EJ-k kiselejtezése várhatóan a 2010-es évek közepén kezdődik. Az első 7 vadászgépet a 2009-es pénzügyi évben szeretnék hadrendbe állítani.
A váltótípus is valószínűleg amerikai lesz: az USA-ból érkező jelentkezők között szerepel az FA-22 és az F-35, az idősebb F-15E, és az F/A-18 Hornet //gyanítom, az E/F változat...//. Nem maradhat ki az EADS üdvöskéje, az Eurofighter sem. //És akkor mi lehet a hatodik? Oroszország sehol?//

Egy pilóta nélküli robotrepülőgép csapódott augusztus 28-án a közép-iráni Lorestan tartomány hegyvidékén a földnek, közölték teheráni belügyminisztériumi tisztviselők. Az egyelőre nem ismert, honnan érkezett a légtérbe a drón. //Mondjuk mennyire lehet nehéz a roncsokból kisakkozni?//

Szintén augusztus 28-án zuhant le a Jemeni Légierő egy MiG-29 Fulcrum vadászrepülőgépe, a 28 esztendős pilóta, Mohammad al-Karari életét veszítette. A gép al-Duhánál, a Vörös tengerhez közel zuhant le.