Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, augusztus 23, 2005

Repülős hírek, #13

Mivel úgyis melóznom kell éjjel, legyen egy kis szórakozás is benne. Íme.

Újabb hat JAS-39C Gripen érkezett Csehországba.
Augsztus 17-én a 9238, a 9241, a 9242, a 9244 és a 9245 oldalszámú, míg augusztus 18-án az utolsó együléses, a 9243-as is leszállt. Ezután már csak két kétüléses D-modell (9819 és 9820) maradt Svédországban. Ezek érkezési ideje nem ismert, de várhatóan hamarosan ez a géppár is megérkezik.

Új számot és piacot kapott a MiG-29OVT: az immár MiG-35-ös Fulcrum-ivadék Indiában fog küzdeni az amerikai F-16C Falcon és a Francia Mirage 2000-5 Mk2-es ellen. A tét nem kicsi: 125 új vadászbombázóval váltaná le a légierő az elavult MiG-21-eseket.
A változtatható állású fúvócsövekkel felszerelt MiG-35-ös a MiG-29M/M2 rendszereit örökölte. A MiG-iroda főtervezője, Andrej Karaszjov szerint a MiG-35 képes hordozni és alkalmazni minden jelenlegi és jövőbeni fegyvert, köszönhetően a gépen alkalmazott nyílt architektúrának //ez azért egy érdekes kijelentés...//.
Megjegyzés: emlékeim szerint mintha a szintén varia fúvócsövű Szu-30MKI-k is késtek volna Indiából, nem keveset...

A Moscow Times értesülései szerint a 650 ezer látogató mellett közel egymilliárd dollárt is hozott az orosz repülésiparnak
Az Indiával kötött szerződés egymaga 350 millió dollárt jelent: az Indiai Légierő új HJT-39 harci-gyakorló repülőgépét a Saturn AL-55I hajtóművel szerelik fel, felváltva a prototípus francia Larsac hajtóműveit. Indiában 1000 hajtóművet szerelnek össze, a licencet megvásárolva.
A jordán bevásárlásról már tudósítottam, most viszont kiderült, hogy a két gépért és aa szükséges kiegészítőkért 100 millió dollárt fizenek a jordánok. A hírek szerint Abdullah király emellett élénk érdeklődését fejezte ki az orosz harci helikopterek (az nem tisztázott, hogy ez a sokadik virágzását élő Hind Mi-35-ös változata, a Mi-28N Havoc vagy a Ka-50 Black Shark lett volna), illetve a Szu-31-es műrepülőgép iránt. // A Kommerszant szerint Abdullah öt Szu-31-est vásárolna, s a Ka-52-es csigázta fel.//
Bevásárolt az EADS is: a Szuhojokat gyártó Irkut vállalatból vásárolt be 10 százaléknyi részesedést. Az Irkut más miatt is érdekes: az Airbus-szal kötött megegyezés szerint a cég közreműködik az Airbus A-350 nagy hatótávolságú utasszállító fejlesztésében és gyártásában is. Az Irkut teherhordó elemeket szállít majd a szárnyakhoz, a hajtómű-pilonokho, a padlóhoz és más részekhez. //Feltéve, hogy lesz mihez: eddig egyetlen A-350-est sem rendeltek meg a légitársaságok. A nagy vetélytárs, a Boeing június végéig 266 megrendelést gyűjtött be a B-787-esre, az Airbus orra elől lenyúlva többek között az Air Canadát és a Northwest Airlines-t. Talán nem véletlenül: apróság, de baromi bosszantó, hogy az Airbus hivatalos honlapján nem lehet infót találni az A-350-esről, de még egy árva URL-t sem. A beépített keresővel sem. Backuphatják. A Boeing weblapján a kereskedelmi gépek oldala azonnal a 787-essel indít. Hümm...//
Újból megnyílik a Ruszlán-gyártósor? Mindannyiunk (de legfőképp t. úr) kedvenc böhönyéjét a Volga-Dnepr légitársaság gyártatná újból. Ehhez a az állami Vneshekonombankkal kötött megállapodást, a szándék az An-124-eseket gyártó uljanovszki Aviastar-SP gyárüzemének újjáélesztése.
A szintén állami kézben lévő Financial Leasing összesen 10 darab Szuhoj-féle Russian Regional Jetet vásárol. Ez az első rendelés a várhatóan 2008-ban sorozatgyártásra kerülő gépre. A gépet várhatóan orosz légitársaságok felé adja bérbe vagy lízingbe.
A vetélytárs Antonov An-148-as először éppen a MAKS 2005 vásáron mutatkozott be, több megrendelést is begyűjtve (az ukrán rádió szerint 38 gépet rendeltek meg az orosz légitársaságok, több mint egymilliárd dollár értékben: az AeroSvit 10 gépet, a Volga-Dnepr 3 gépet rendelt; az Aeroflot is érdeklődik a gép iránt).
RR-hajtóműveket kap néhány Ka-226 helikopter: a Kamov Holding és a Rolls Royce 50 darab RR 250-C20R leszállításáról egyezett meg. Az üzlet értéke több mint 15 millió dollár. A két hajtóműves Ka-226-osok első két RR-motoros példánya 2006. elején kerül a Rendkívüli Helyzetek Minisztériumához. A további példányokat a moszkvai városvezetés, bűnüldöző szervek, egyes régiók és magánszemélyek vásárolják majd meg.