Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, augusztus 22, 2005

Repülős hírek, #11

Új repülőgépeket kapott a 36th Airlift Squadron: az öregecske C-130E Herculeseket több, mint egy évtized után 2006. októberétől C-130H modellekkel váltják fel. A váltás oka elsősorban a repülőgépek magas kora (30-40 év) volt, hiszen ez az üzemeltetési költségekben is jelentkezett. A Japánban, Yokotában állomásozó egység a csendes-óceáni térség egyetlen, előretolt taktikai szállítórepülőgép-egysége, mely a normál szállítási bevetéseken kívül különleges, egészségügyi mentő-, kutató-mentő, humanitárius segélyfeladatokat lát el.
A hamarosan beérkező C-130H típusok sem mai darabok: körülbelül 10 évvel fiatalabbak a lecserélésre ítélt Herkyknél. Mivel az E és a H modell csak néhány kisebb mechanikai tulajdonságában és a műszerezettségben tér el, átképzésre nem lesz szükség.
A yokotai gépek száma 14 marad, mely a standard századméret. Ezek mellé az elmendorfi 517th Airlift Squadrontól három másik gép is érkezik, melyek tartósan innen fognak „dolgozni”.

Kicsit elnézte a célpontot (vagy a fegyverrendszer hibásodott meg) annak az F/A-18 Hornetnek a pilótája, amelyik augusztus 10-én Ausztráliában, egy gyakorlóterületen ejtett egy bombát egy épület mellé. A Earwin városától délre fekvő Delamere Air Weapons Range egyik iránytó épületét kis híján „kigyomláló”, a hírek szerint lézervezérlésű bomba senkit nem sebesített meg, de a vizsgálat idejére felfüggesztették az éleslövészetet. Az augusztus 24-ig tartó Southern Frontier gyakorlat ideje alatt a Tindal Légitámaszpontra a Tengerészgyalogság 15 F/A-18 Hornet és két KC-130 Hercules repülőgépe települt át.

Híradások szerint a Pakisztáni Légierő (PAF) újabb 27 darab K-8 (Karakorum-8) sugárhajtóműves gyakorlórepülőgépet rendelt meg. A közös kínai-pakisztáni K-8 projektből Pakisztán a költségek negyedét finanszíroza. A PAF jelenleg 12 K-8-ast használ, mejből az első hat még 1994-ben, míg a második fél tucat 2003-ban került hadrendbe. A most megrendelt 27 repülőgép két éven meblül kerül állomnyba.

A kínai CATIC gyakorlatilag újjáépíti a Nigériai Légierőt. A több, mint 220 millió dolláros szerződés értelmében 2006-tól támadó és gyakorló repülőgépeket és fegyvereket szállítanak az afrikai országba. A China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC) egy századra elegendő 15 Chengdu F/FT-7NI repülőgépet szálít (12 F-7NI vadászbombázó és 3 FT-7NI gyakorló repülőgép) A kétüléses FT-7-eseket 2006. júniusában érkeznek Kínából, majd ezeket már Nigériában állítják össze. Az első együléses F-7NI októberben érkezik majd. A fegyvercsomag 32 millió dolláros értékű, mely PL-9C rövid hatótávolságú levegő-levegő rakétákat, nem irányított, földi célok elleni rakétákat, 250 kilogrammos kifutópálya-romboló és páncéltörő bombákat tartalmaz. A CATIC 20 éles PL-9C-est, 10 gyakorlórakétát, indítósíneket szállít. A fejlesztés ráfér a Nigériai Légierőre: a Sepecat Jaguarok kivonása és a 23 tagú MiG-21-es flotta földre kényszerülése miatt szinte eltűnt. A bevásárlás egyben annak a 160 millió dolláros programnak a halálát is jelenti, mely a nigériai MiG-21-esek felújításáról szólt. Erre két csoport, az Aerostar/Elbit Systems és az Israel Aircraft Industries/RSK MiG is pályázott.
A program során öt Alenia G-222-est is felújítanak, illetve az Olasz Légierő egy volt példányát is megvásárolják, összesen 70 millió dollárért.

Gyönyörűszép hasraszállás (video itt), a kifutópálya közepére. Az augusztus 15-i esemény alanya egy C-2A Greyhound szállítórepülőgép volt, gyári száma 162178, lajtromszáma 634.
A viden látható, hogy a leszállás során csak a bal hajtómű működik, a másik légcsavar vitorlában van. A gép elkapja a repülőtérre telepített fékezőkábelt, majd végig a kifutópálya közepén maradt. Meseszép hasraszállás.
A hivatalos hírek szerint a Greyhound több mint két órán keresztül keringett Norfolk Naval Station fölött, hogy elfogyjon az üzemanyaga. A futóműhibás gép fedélzetén 25 fő tartózkodott, beleértve a két pilótát és a négyfős személyzetet is. A gép Norfolkból szállt fel Penascola irányába, ahol a pilóták anyahajós leszállásra kaptak volna kiképzést. A pilóták a felszállás után azonnal észlelték a hibát. A futóműveket a kétórás körözés közben sem sikerült megjavítani.

Valószínűleg a spanyol fegyveres erők két Cougar típusú helikoptere került bajba Afganisztánban, augusztus 15-én (képek itt). Az egyik Cougar lezuhant, a másik kényszerleszállt. A katasztrófában a hírek szerint 17 spanyol katona halt meg, a kényszerleszállt gépen öten sérültek meg. A lezuhanás és a kényszerleszállás egyszerre, egy helyen történt, így valószínűleg összeütköztek, vagy egyszerre kerültek rossz időjárási viszonyok közé. A két gép gyakorlóbevetést hajtott végre.

A Kanadai Királyi Légierő (RCAF) is rövidebb lett egy CF-18 Hornettel: a gép Saguenay-Lac-St-Jean térségében zuhant le augusztus 16-án, Quebec városától 250 kilométerre. A pilóta a hírek szerint katapultált. A katasztrófa idején az időjárási viszonyok jók voltak.

Oroszország két Il-76MF Candid katonai szállítórepülőgépet szállít Jordániának. A Zsukovszkijban megrendezett MAKS-2005 légiparádén aláírt szerződés értéke nem ismert.

Egy nap alatt két Mi-8 Hip helikopter zuhant Orozországban. Augusztus 18-án egy katonai „Minyó” három fős személyzete sérült meg, amikor helikopterük a távol-keleti Kabarovszk katonai repülőterétől 40 kilométerre katonai repülőtér közelében lezuhant. A helikopter farokrotorjának reduktora tört el 1200 méter magasan. A gép parancsnoka, Andrej Ivanenko a fedélzeten lévő 8 ejtőernyőst azonnali ugrásra utasítta, majd a „kiürülés” után a gépet a legénység a földre tette. A helikopter a 11th Air and Air Defense Army állományába tartozott.
Az orosz légierő parancsnoka, Vlagyimir Mikhajlov az összes Mi-8 helikoptert letiltotta, amíg a vizsgálat eredményei nem lesznek ismertek.
Négy órával később egy újabb Mi-8 zuhant le, a négyfős személyzet meghalt. Az Argo légitársaság helikoptere a szibériai Nefteryugansk mellett ért földet, miközben vezetékellenőrző repülést hajtott végre.

Augustztus 8-án az Angolai Légierő (FAN) An-12 típusú repülőgépe zuhant le, miközben a Moxico tartományban lévő Luena kifutópályájára szállt le. A T-300 lajstromszámú repülőgép reggel 06.50-kor akart leszállni, eközben érte a katasztrófa. A fedélzeten és a földön szerencsére senki nem sérült meg.

A Fülöp-szigeteki Légierő felújította az öreg Rockwell OV-10 Bronco flotta egy részének hajtóműveit, emellett egy sokkal jelentősebb felújítási programot is előkészítenek. Egyes repülőipari hírforrások szerint a Boeing, mely megvásárolta a Rockwellt, szerkezeti és műszerezettségi felújítást kínál a légierőnek. A felújítást a helyi Asian Aerospace hajtaná végre.
A Boeing és az Asian Aerospace első körben 3-4 Broncót újítana fel, lehetséges amerikai pénzügyi segítséget is igénybe véve. A cél a teljes, 14 gépes flotta felújítása lenne. A Boeing már végrehajtott hasonló programokat Dél-Amerikában, illetve az Egyesült Államokban.
A fülöp-szigeteki légierő két OV-10-ese kapott májusban új légcsavarokat és teljes hajtómű-felújítást az arizonai Marsh Aviation-től. Ezután a cég újabb hat Bronco hajtóműrendszerének felújítására kapott szerződést a légierőtől, de ezt már helyben, a légierő technikusai végzik majd el.
Ahhoz, hogy a fülöp-szigeteki OV-10-esek továbbra is alkalmasak legyenek könnyű támadó feladatok végrehajtására, új műszerekre, kábelezésre és struktúrális megerősítésre van szükségük. A szóban forgó Broncók átlagosan már 15 ezer repült órával rendelkeznek. A jövőben is nagy szerepet kapnak a felkelők elleni harcban, hiszen ez a típus maradt a légierő egyetlen támadó repülőgép-típusa. A felkelők elleni harc mellett tengerészeti őrjáratokból és a kalózok elleni harcból is kiveszik a részüket.

Megérkezett a Görög Légierő (HAF) első Alenia C-27J Spartan közepes szállítórepülőgépe. A bébi-Hercules az Elefsis Légitámaszpontra érkezett meg augusztus 4-én. A gép több hómapot késet, köszönhetően a nem részletezet „papír” problémáknak. A Spartan augusztus végéig hivatalos átvételi tesztrepüléseket hajt végre. Hamarosan megérkezik a második példány is, melynek hatósági berepülése már zajlik Olaszországban.
Görögország 2003. januárjában 12 darab C-27J-t rendelt a 354. század számára, mely Elefsisben működik. A szerződés további 3 gépre szóló opcionális megrendelésről is szól.

Augusztus 10-én kényszerleszállást hajtott végre egy V-22 Osprey. A gép a Rick Husband Amarillo Nemzetközi Repülőtér mellett szállt le a tesztrepülését félbeszakítva, miután a pilótafülkében kigyulladtak a tűzjelző lámpák.

Egy július végi hajtómű-leállás miatt a földre kényszerült a Global Hawk-flotta. Az Amerikai Légierő azután rendelt el repülési tilalmat a Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk pilóta nélküli felderítő-támadó repülőgépekre, hogy az Amerikai Haditengerészet első megrendelt RQ-4A gépe negyedik tesztrepülésén leállt a Rolls-Royce AE3007 hajtómű. A gépet eredetileg augusztus végén került volna a Haditengerészet Patuxent Riverben lévő légitámaszpontjára.
A meghibásodásról kevés részlet ismert: július 28-án, 10.00 körül az RQ-4A az Edwards Légitámaszpontról felszállva hajtotta végre 4. tesztrepülését, miközben a Northrop bejlentése szerint „hajtóműproblémák” léptek fel. Az RQ-4A ezután egy előre programozott eljárást követve siklásban leszállt az Edwardsra, sérülés nélkül.
A Flight International egy riportere rádióján hallotta, amikor az Edwards repülésirányítója figyelmeztette a légtérben lévőket, hogy egy Global Hawk álló hajtóművel repülve kényszerleszállást hajt végre.
Eddig összesen a Légierő három Global Hawk gépe zuhant le.

Aknakutató helikopterek után érdeklődik a Dél-Koreai Haditengerészet. A tervek szerint legalább nyolc darab eszközt szereznek be, melyeket az 2010-es évek elején kell leszállítania a gyártóknak.
Az ügyhöz közel álló források szerint a haditegerészet a Sikorsky MH-60S után érdeklődik. A külföli értékesítésért felelős amerikai hivatalok 2005. elején már átadták a szükséges információkat a dél-koreai kormányzat részére, majd a haditengerészet továbi adatokért fordult az Egyesül Államokhoz.
Az AgustaWestland is próbálkozik: az EH-101 AMCM (légi aknakereső) változatát kínálják, melyet 2003-ban mutattak be Japánban. A típus első 11 példányát a Kawasaki Heavy Industries 2006. elején szállítja le a Japán Haditengerészet számára. Ráadásul az angol-olasz páros számára fontos lenne az üzlet elnyerése, miután a koreai VIP-szállító helikopterről szóló versenyt elbukták a Sikorsky S-92-essel szemben az év elején.
A Dél-koreai Haditengerészet legalább nyolc AMCM-helikoptert vásárol, de később akár 20 eszközt is vásárolhat.
Nehézséget jelent, hogy kormány még nem biztosította a beszerzéshez a szükséges költségvetési forrásokat.