Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, július 20, 2005

Görögország bevásárolt és egyéb repülős hírek

Valószínűleg nem túl boldogok az EADS vezetői: ugrott a 60 Eurofighteres üzlet. A görög kormány ugyanis úgy döntött, hogy 30 (+10) F-16C/D Block 52+ vadászbombázó repülőgépet vásárol a következő 5 esztendő során. Az üzlet értéke 1,32 milliárd dollár.
A plusz 10 repülőgép egyelőre opció, melyet 2010-ig hívnak le. Mint ismeretes, a görög kormány még tavaly mondta vissza az European Aeronautic Defence and Space Company (EADS)-val kötendő, 60 Eurofighter vadászbombázóra szóló megrendelést, melyet még az előző, szocialista kormány hozott tető alá.

2006. első harmadában érkezik meg 15 új helikopter Venezuelába, melyek a szárazföldi haderő kötelékeibe kerülnek. A klasszikusnak számító orosz ezközök, a Mil Mi-17 könnyű és Mi-26 nehéz szállító helikopterek, illetve a Mi-35 harci helikopterek annak a 33 repülőgépes fejlesztésnek az első csoportja, melyet 2006-ban fejeznek be Venezuelában. Az új helikopterekkel a szárazföldi csapatokat fogják támogatni.
Amilyen "kellemes" vizsonyban van Hugo Chavez az Egyesült Államokkal, nem meglepő a beszerzés forrása...

Chile pedig 3 darab A400M közepes szállítórepülőgépet vásárol. A szállítás 2018 és 2022(!!!) között történik. Óvatosak ezek a chileiek vagy tudnak valamit? :)
//megjegyzés: az Airbus backuphatja, a fő weblapjukról egy árva link nincs az A400M-re. Még a beépített kereső sem talál használható oldalt. Imádok guglizni fölöslegesen.//

Jah, és tessék az új, leendő elnöki helikoptert az új, helyes nevén szólítani:
július hetedike óta a VXX helyett VH-71A-nak szólítandó. A megfelelő becenév (vagy mi a nyavaja, Falcon, Eagle meg ilyes...) még nem ismeretes.

Indiai barátaink is fejlesztenk erősen: az IAF (Indian Air Force) tovább fejleszti a nemrég beszerzett Szuhoj SzU-30-as repülőgépek első, korai beszerzésű csoportját, illetve a MiG-29es flotta egy részét. A fejlesztések a műszereket, az elektronikus eszközöket és a fegyverzetet érintik. NEm szabad elfelejteni, hogy az indiaiak jelentős felújításokat vitek véghez az öregecske MiG-21 és Jaguar gépek között is. A nyilatkozó indiai illetékes szerint a Mirage-ok és más vadászrepülőgépek is sorra kerülnek a közeljövőben. Az IAF 50 darab Szu-30-ast vásárolt Oroszországból, míg 140 gépet licenc alapján épít a Hindustan Aeronautics Ltd (HAL).
Mindeközben Pranab Mukherjee, az indiai védelmi miniszter átvett kilenc felújított Jaguart és az első Lakshya pilóta nélküli célrepülőgépet A kétüléses. mélységi támadó feladatra alkalmazott Jaguarokat a hazai fejlesztésű Navigation and Warfare Attack System (NAVWAS) rendszerel szerelték fel, A NAVWAS a HAL és a Defence Avionics Research Establishment (DARE) két éves közös fejlesztésének eredménye. A gépek sárkányszerkezetét is átalakították az új zavarókonténerek fogadására. 2002-ben az IAF 17 új építésű Jaguart rendelt, illetve a meglévő gépeket is felújítja - ez 29 gépet jelent (17 oktatógépet és 12 támadógépet). Az első 8 gépet a HAL tavaly adta át. A Lakshya szubszonikus célgépekből várhatóan 25-30 darab épül meg.

Július 12-én egy több, mint 40 esztendős periódus zárult le: elbúcsúztak a cseh MiG-21-esek. A svéd JAS-39C Gripenekkel felváltott öreg delták a búcsúrepülés során felkereték Plzen-t, Nyugat- és Kelet-Csehországot, Pardubicét, Namest nad Oslavou-t is. A Caslav-ból felszállt MiG-ek Prerov helikopterbázisán szálltak le, itt tárolják és értékestik a gépeket. Az 1962. óta összesen 467 MiG-21-est használt Csehszlovákia, majd később Csehország. Ezekből 106 semmisült meg katasztrófákban és balesetekben, 42 pilóta életét követelve.
Egy szép kép július nyolcadikáról, amikor még üzemben voltak.


Bad News Section:

Két Super Hornettel kevesebb: egy gyorshír szerint egy F/A-18E és egy kétüléses F/A-18F ütközött össze repülés közben a Mojave sivatag fölött, a Naval Air Weapons Station China Lake környékén július 18-án, hétfőn. A pilótákat a Ridgecrest Regional Hospital-ba szállították, súlyos sérülésekkel.

Július 11-én lezuhant a 4th Infantry Division állományába tartozó AH-64D Longbow Apache. A kétfős személyzet egy tagja életét veszítette, társa sérülésekkel túélte a katasztrófát. A Fort Hoodól felszálló gép gyakorlórepülés közben zuhant le.

Jemenben a fővárostól, Sanaa-tól északra lezuhant a Légierő MiG-29UB Fulcrum repülőgépe. A pilóta katapultált és Emran térségében a helyi lakosok segítségével megmenekült. Az első hírek szerint a repülőgép hajtóműproblémák miatt zuhant le. Jemen 2004-ben vásárolt 14 darab MiG-29-est, eből az első nyolc gép idém májusban érkezett meg.
//MiG-29UB, július másodikán Waddingtonban. Szép.//

Update #1

A két, említett Super Hornet a VFA-122 Flying Eagles kötelékébe tartozott. A két gépen összesen három fős legénység tartózkodott. Két pilóta megsérült, ők kórházba kerültek. A harmadik pilótát még keresik.

Update #2

Lezuhant Dél-Franciaországban a Sécurité Civile S-2T F-ZBBL lajstromjelű tűzoltó repülőgépe július tizenkilencedikén (ez volt az). A pilóta rendben van.